Животът- начин на употреба! > Политика, религии, себеосъзнаване

Това трябва да ни радва...

<< < (36/77) > >>

VITAN:

--- Цитат на: EDM electronics в Юни 18, 2024, 05:28:03 pm ---Той къде се дяна тоя човек, да не е  отишъл да търси нирвана в Тибет, изменил на семейната традиция на православието  ;), опозорил рода си и станал религиозен изотерик.  :)
--- Край на цитат ---
Може да е прочел вече това  :D

Сравнение между основните истини на християнството и будизма
==============

Според християнството светът е сътворен от Всемогъщ и Всеблаг Бог, Който е самото Добро, Истина и Кра­сота.
Същността на този сътворен свят носи белезите на добро, истина и кра­сота.
Човешката личност е създадена по образ Божи и има за задача да осъ­ществи подобие Божие.
Индивидуално­то „Аз“, тоест душата, е свръхвремево съ­щество, което обладава лично безсмър­тие.
Това наше „Аз“ във философията се нарича субстанция или още по-точ­но – „субстанциален деятел“.
С това се подчертава неговата активност.

Всяка личност е субстанциален деятел, осо­бено, ако изпълнява в пълнота заповед­та на Христос да обичаме Бога и ближ­ните като себе си. Тогава личността се удостоява с обожение по благодат и навлизане във вечния живот, в Божие­то царство, като съхранява своята уни­калност както в духовен, така и в теле­сен смисъл.
В Божието царство всяка душа достига абсолютна пълнота на живота и висшите степени на творчес­твото. Последното е индивидуално, но е съобразено с творчеството на оста­налите членове на това царство.

Зато­ва всяко индивидуално „Аз“ има абсо­лютна ценност.
Съгласно християнска­та метафизика, която може да наречем персонализъм, Бог е сътворил света та­ка, че той да се състои от личности – действителни или потенциални, тоест способни да достигнат зрелостта на ин­дивидуалното „Аз“. Бог твори свят от личности и всяка от тях трябва да из­ползва дадените ѝ от Бога творчески сили и свобода, за да умножава добро­то, истината и красотата.

Абсолютното отхвърляне на света, както и желанието той да бъде разру­шен, за християнството е хула срещу Светия Дух и бунт против Бога. Христия­нинът отхвърля само злото в света, ко­ето е привнесено в него от свободната човешка воля и от демоничната свобо­да на падналите духове. Абсолютно осъждане се отдава само на нравстве­ното зло, а злото като вид душевно или физическо страдание е следствие от първото и има дълбок изцелителен смисъл. Светът гледан през призмата на християнския мироглед има дълбок промислителен смисъл.

Будизмът в противоположност на християнството проповядва абсолютно неприемане на света и преди всичко – унищожаването на личното битие. Све­тът според будизма е едно безсмисле­но „вълнение“, „суета“, издигаща се от незнайните дълбини на Абсолютното. Отричайки субстанциалната битийност на духа, будизмът вижда във всяко съ­щество обреченост и неудовлетворе­ност, отсъствие на каквато и да е цен­ност.

Съгласно легендата първоначал­ните причини за този песимизъм у бу­дизма започват още от срещата на принц Сидхарта (бъдещият Буда) с ня­колко човека, чийто живот бил рязко противоположен на неговото изпълне­но с разкош ежедневие. При една от своите разходки той срещнал грохнал старец, после – един прокажен човек, след това – един мъртвец, и накрая – аскет, който, страхувайки се от рожде­ние и смърт, си поставил за цел да се избави от този свят, който е подвлас­тен на разрушение. За отбелязване е то­ва, че Сидхарта бил потресен от физи­ческото зло, а не от нравственото – гор­дост, високомерие, властолюбие, чес­толюбие, предателство и така нататък. Той се уп­лашил от телесната смърт и потърсил спасение в пълната смърт – абсолют­ното самоунищожение като личност.

Нека да оставим легендата. Сама­та будистка философия е заредена с пе­симизъм. Отричайки субстанциалността и абсолютната ценност на личност­та, будизмът издига като приоритетна цел унищожаването както на всяка ин­дивидуалност, така и на света като ця­ло. За постигането на своята крайна цел будистът може да разчита само на знанието и съзерцанието. Гаутама Буда съ­ветва: „Знанието – ето светилникът, който осветлява потъналия в мрак свят! Знанието – ето най-доброто ле­карство против всички недъзи в живо­та! Знанието – ето моста, прехвърлен през стремителната река на невежест­вото и похотите!“

Буда признава пет висши сили за борба със злото:
дове­рие към учението; ясно съзнание; мис­лене; съзерцателна съсредоточеност; прозорливост.
Всички тези будистки добродетели са изцяло интелектуални.
А на друго място Буда призовава: „Напред, мона­си! Следвайте правилното познание!
Освобождението става чрез знание…“

Според учението на нашия Спаси­тел Иисус Христос съвършенството се състои в пълнотата на любовта, а според Буда – в пълнотата на знанието. И това за будиста е напълно логично. В света няма нищо ценно и достойно за любов, защото всичко е илюзорно. Само знанието ще избави човека от всичките му илюзии.
В този смисъл и молитвата губи значението си, защото ни­то в този свят, нито в някой друг може
да се намери лично Същество, към ко­ето да се обърне душата.

Все пак за да удовлетвори тази изконна потребност у човека, Буда предлага един вид суро­гат на молитва, наречен „бхавана“ или медитация. Това е благоговейно размишление и съзерцание. Един друг се­риозен изследовател на будизма – Зайденщукер пише за будистката медита­ция:
„В тази тренировка, проникната от чисто индуистки дух, влизат най-раз­лични действия – размисъл за конкрет­ни и отвлечени неща; упражнения за усилване на вниманието, при което се използват механически или психичес­ки методи; постоянно нарастващи екс­татични състояния, свързани с проце­си на интензивно съзерцание; пробуж­дане на духовни сили, способности и знания и таканататък. Тези упражнения в атеистическия будизъм заменят молитвата в теистическите религии.“

Първата сте­пен на духовното израстване след та­кива упражнения е нравствената дис­циплина (адисила).
Втората степен е интелектуалната дисциплина (адичитта), а най-висшата степен е адипанна, тоест висша мъдрост.
Не бива да забра­вяме, че и трите степени на духовното „усъвършенстване“ при будизма водят до пълна деперсонализация и избавя­не от илюзиите на битието.

Кожевни­ков пише: „Първата група медитации е насочена към телесността.
Целта е да се възпита презрение към тялото.
Следващият вид медитация е насочена към избавяне от чувствата, мислите и така нататък.
Последният вид медитация избавя от всяка привързаност към явленията изобщо.
От личен опит будисткият мъдрец стига до убеждението, че всич­ко е мимолетно,
че няма нищо субстанционално като вид реалност.“

Освобождавайки се от влечението към света, будистът започва да напред­ва по „благородния осемстепенен път“ на съзерцание, свързано с екстаз и бла­женство.
Първите четири степени са насочени към потапяне в света на фор­мите, без да се изпитва влечение към тях.
Вторите четири степени спомагат за потапяне в света на безформеността.
След това се достига до заключи­телната девета степен на екстаза, на­речена „нирода самапатти“,
при коя­то става прекратяване на всяка мислов­на и сетивна дейност.
Този екстаз при­лича на дълбок сън и продължава до седем дни.
През това време жизнените функ­ции са сведени почти до нула.

Според Кожевников „това не е духовно израс­тване в смисъла на християнската аскетика и мистика“, но по самото опре­деление на будизма – „прекратяване на духовността“.
Достижението не е в пъл­нотата на живота, а в неговата загуба.
И тук се вижда пълната противополож­ност с християнството.

Борбата със страстите и похотите е насочена не към очистване на душата,
а към нейното систематично умъртвяване. Земната любов не преминава в божествена,
лич­ността не придобива святост и мъдрост, сливайки се с Бога, а се слива с всепоглъщащото Нищо.
Целта на тази без­жалостна вивисекция на душата не е израстване в любовта, а преодоляване на коварния кръговрат на кармата, причиняваща многобройни прераждания. Будисткият мъдрец, който е пре­минал тези девет степени, започва да при­добива магически, окултни способнос­ти.
Той може да стане невидим, да пре­минава през препятствия, да прониква през твърди почви
и скали като през вода, да ходи по вода, да лети във въз­духа, да възстановява спомени от
100,000 свои предишни прераждания и така нататък.“

Трябва да се знае обаче, че Буда, макар и да е вярвал в магическите си­ли и възможности,
не е поощрявал тях­ното използване. Той е смятал за най-важно пълното унищожение
както на личното битие, така и на света като ця­ло.
Според будизма дори добрите дела са суетни, защото подхранват илюзия­та за този свят и отвличат
човека от мисълта за самоунищожението му.

В християнското съзнание всички, които търсят съвършенство в Небес­ния Отец, се считат като едно
духовно цяло, като органи на един духовен ор­ганизъм – Църквата: „Аз съм лозата, вие пръчките
– казва Христос, който пребъдва в Мене и Аз в него, той дава много плод,
защото без Мене не може­те да вършите нищо“ (Иоан 15:5).

При будизма всички същества се считат за автономни и са предоставе­ни сами на себе си.
Дори вярата в еди­нението с личен Бог решително се отх­върля. „Да се вярва в общение и еди­нение
с върховния Брахман, който е не­видим и непостижим, за когото не е из­вестно откъде е и как съществува, зна­чи да се вярва във възможността нис­шите същества да познават несъщест­вуващото“ – казва Буда.

Въпреки ярко изразения атеистичен акцент у будистката философия, по-късните будисти не са могли да устоят на неутолимия стре­меж на всяка душа да общува с висше добро Същество.
Така се появява кул­тът към Буда, който в днешно време е изпълняван чрез множество обреди и тържества. „Няма да бъде парадокс, казва Кожевников, ако кажем, че бу­дизмът се оказа популярен и жизнеустойчив само поради изкривяването на неговото истинско учение, поради съз­нателното или несъзнателно заменяне на неговите идеали с други.“

В това мрачно учение дори нравствеността има съвсем друг смисъл. Има такива примери в
будистката литература, ко­ито много приличат на християнските дела на любов и милосърдие.
Напри­мер един отшелник – бодисатва доб­роволно се отдал да бъде изяден от ед­на гладна тигрица,
за да не умрат ней­ните малки тигърчета.
Царят Шива из­точва част от кръвта си, за да я даде на една блатна мушица.
„Мъдрият“ заек Шаша, като срещнал един гладен бра­мин (който всъщност бил бог Сакка)
и понеже нямал с какво да го нагости, решил да му предложи себе си за хра­на.
Всички тези трогателни примери за жертвоготовност имат съвсем различ­на от християнството мотивация.

Тук се оказва нещо като любов не заради ценността на самото създание (което е Божие творение), а се демонстрира от­крито пренебрежение към собствено­то битие, което е илюзорно.
Така са­мата нравственост при будизма става средство за избавяне от ужасния кръг на преражданията.

Немският изследо­вател на будизма – Лудвиг фон Шрьодер казва по този повод: „Отново и от­ново се вижда, че будизмът отрича, а християнството утвърждава.
Да оби­чаш, да страдаш и накрая да живееш в пълнота – това е желанието на всеки християнин.
Да не обичаш, да не стра­даш, да не живееш – това е идеалът на будиста.
Тук наистина се разтваря непроходимата пропаст между будизма и християнството.“

В тази безсърдечна нравственост често се срещат чудовищ­но уродливи форми на бездушие към чуждото страдание. Например принц Вишвантара доброволно отстъпил на един демон двамата си сина и радост­но гледал как демонът ги изяжда ла­комо като връзка плодове.

В будизма жената е ненавистна, за­щото е носителка на нов живот.
„Нито една религия, пише Кожевников, не се отнася към жената така враждебно, та­ка отрицателно, както будизмът.
За не­го жената не само не е равнопоставена с мъжа в духовен смисъл, както е в християнството,
но дори не се смята за по-нисше същество от него, както е в мохамеданството.
В будизма тя е счи­тана за низко същество, умствено и нравствено несъвършено. Нещо пове­че, при будизма на жената се отказва възможността да достигне до пълна мъдрост и святост (следователно и до спасение) дотогава,
докато не се осво­боди от всички черти на своята женст­веност, тоест докато не се прероди в мъж.
Подобен отрицателен възглед има бу­дизмът и към художественото творчес­тво, към труда и въобще
към всяка ак­тивност на човешкия дух.
-------------

Николай Οнуфриевич Лоски
Публикувано в Духовна култура, 1995, кн. 6, с. 22-31.
Николай Лоски (на руски: Никола́й Ло́сский) е руски философ. Учи във Витебската гимназия.
Професор по философия в Санкт-Петербургския университет, Братислава, Париж, Ню Йорк и др.
Оказва влияние върху различни философи, например Айн Ранд.

VITAN:
И на най-умните им хрумват глупави мисли.
Но да приписваш собственото си мислене на Путин - значи си глупав.
Просил бил Путин мир, разправям аз, че ще следват шамари!

Кой ли е прав?!

https://rutube.ru/video/92c88496bfb724eb3a06d5b628f71317/

Украинский фринт - готовится новое наступление РФ. Очеретино расширяется во все стороны.

juliang:

--- Цитат на: VITAN в Юни 18, 2024, 09:57:23 pm ---
https://rutube.ru/video/92c88496bfb724eb3a06d5b628f71317/

Украинский фринт - готовится новое наступление РФ. Очеретино расширяется во все стороны.

--- Край на цитат ---
Загледах го за майтапа... От началото на видеото - "Унищожени са ЦЕЛИ ТРИ взводни опорни пункта..."
Витко, да та питам - ти знаеш ли взвода от колко човека е? Имаш ли идея що е то "Взводен опорен пункт"? Защото преди много-много години са изволних от редовна военна служба (не като редник или ефрейтор), и да ти кажа ... не знаех че ми се полага опорен пункт ... :) Никой, представаш ли си - за цяла година обучение в школата никой не се сети да ми каже че трябва да обзавеждам опорен пункт, как да го изградя, какво да има в него... И после на окопите покрай Маказа на гръцката граница също никой не ми се скара че не съм си изградил такъв пункт...

И като куриоз - украинците са успели да сгащят един руски "сарай" и да си го приберат на собствен ход... Сега седмици наред ще изследват този връх на ватнишката оръжейна промишленост :)

Ако цъкнеш на снимката, можеш в детайли да разгледаш великолепния обзор който предлага такава конструкция на водача, мерача и командира, както и възможността за 360 градусово въртена на купола на танка... :)

VITAN:
Жужи,
сипи си последно и си лягай.
На твоите години е вредно да работиш 24/7.

"ще изследват този връх на ватнишката оръжейна промишленост" == вече израелците са взели този връх и го заваряват на собствените танкове.
Защо? Що евреите са прости?
Или ти?

juliang:

--- Цитат на: VITAN в Юни 18, 2024, 10:44:07 pm ---"ще изследват този връх на ватнишката оръжейна промишленост" == вече израелците са взели този връх и го заваряват на собствените танкове.
Защо? Що евреите са прости?
Или ти?

--- Край на цитат ---
Също така можеш вдясно от сарая да забележиш превозното средство с което този танк е бил пленен. Голф количка... :) Настигнали са танка и са почнали упорито да чукат на вратата на сарая докато не са им отворили :)

P.S. Добре де, не е било точно така :)
https://www.youtube.com/v/3p9nEBmxCIU

Не знам дали се усещаш колко далеч от реалността са приказките за това какво се случва на фрона на човек, наимиращ се в блатата на Флорида... Дай нещо от първо лице - като това видео, не разсъжденията на Саня...

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия