Mazeto.NET - форум за свободна енергия

Автомобили, топлинни машини, алтернативни горива => Електромобили => Темата е започната от: vdomov в Февруари 08, 2011, 02:42:03 pm

Титла: Електромобилът на Висшето Транспортно Училище “Тодор Каблешков” – София
Публикувано от: vdomov в Февруари 08, 2011, 02:42:03 pm
Електромобилът, проектиран във Висшето транспортно училище “Тодор Каблешков” – София. Дебютира на Пловдивския панаир 2010. http://mazeto.net/index.php?topic=5162.msg24480#msg24480

http://www.youtube.com/watch?v=3cU3Pz04HNE&NR=1 - Видео презентация

Всичко започва преди шест години с една авангардна, навярно, за онези времена задача, поставена пред докторант на доц. Миланов – променливо-токово асинхронно задвижване на електромобил. Миналата година 2010-та лятото решават да монтират изработеното вече и изпитано асинхронното задвижване с векторно микропроцесорно управление в реален автомобил и три месеца по-късно електромобилът е вече факт.
(http://mazeto.net/index.php?action=dlattach;topic=5628.0;attach=19050;image)
Идеята на екипа ръководен от доц. д-р инж. Иван Миленов, декан на  факултет “Комуникации и електрообзавеждане на транспорта” към ВТУ, присъединил и  шестима студенти от  ВТУ е по-глобална от създаването на пореден електромобил. А Именно Действаща подвижна лаборатория, която в реално време прави замервания и натрупва данни за параметрите на работа  – ускорение, разход на енергия, капацитет на батериите и т.н. Целта, може би вече не толкова далечна, е изработване на интерактивен мултифункционален компютърен модел за проектиране на електромобили според потребностите или защо не, дори според “капризите” на пазара – спортен, товарен, дамски, семеен. Получавайки изискванията, компютърният модел ще препоръчва двигателя, батериите, управлението, добавянето на екстри като суперкондензатори например, изградени на база нанотехнологии, даващи експлозивно ускорение.
Следват спечелен проект и символично финансиране от държавата за изследване и тестове.  Автомобилът, избран от екипа за преустройство, е марка Renault модел Kangoo. Закупен е от автокъща second hand. Това позволяват отпуснатите средства.
Всичко последващо е благодарение на помощ от приятели, лични средства и най-вече ентусиазъм.
(http://mazeto.net/index.php?action=dlattach;topic=5628.0;attach=19054;image)
Двигателят на закупеното Renault е изваден и предоставен на специалисти по “автомобилна техника” във ВТУ за изработка на лабораторен изпитателен стенд. Купето е преоборудвано.
(http://mazeto.net/index.php?action=dlattach;topic=5628.0;attach=19058;image)
На покрива е монтиран фотоволтаичен панел, американски, поликристален, подарък от фирмата вносител – 3К, с мощност  около 200 W. Генерираната от него енергия зарежда 12V автомобилен акумулатор, който захранва: фаровете, мигачите, чистачките, хидравликата за завиване, вакумния усилвател на спирачките и т.н..
(http://mazeto.net/index.php?action=dlattach;topic=5628.0;attach=19062;image)
Шесте акумулаторни батерии са оловни и тежат 330 кг, предоставени за временно ползване. Конфигуриран по този начин, електромобилът на ВТУ развива скорост до 90 км/ч и пробег с един цикъл на зареждане около 110 км. Фотоволтаичният панел осигурява допълнителен пробег 10 – 30 км. Коефициентът на полезно действие на двигателя е 0.93. Сравнен с този на парния двигател – 0.25, на ДВГ – 0.35, на оптимизираните двигатели на колите, участващи във Формула 1 – 0.39, асинхронния двигател се доближава до съвършения.
Българският електромобил също е проектиран да работи с литиево-йонни батерии, но цената им започва от 150 хиляди лева, а на оловните от 2000.
Замяната на оловните батерии с литиево-йонни с тегло от 80 кг би намалила “свръх” товара и би облекчила работата на двигателя – ще се снижи разхода на енергия, което ще увеличи пробега до 160 км и скоростта до 130 км.
За да измине разстояние от 100 км, електромобилът изразходва от 15 до 20 киловата, иначе казано около 3 лева.
До този момент колата струва 10 хиляди лева, като в тази сума не влиза соларния таван. Електромобилът се движи без проблем на минус 15 градуса.

На 16 септември 2010г. електромобила на ВТУ преминава успешно технически изпитания в акредитирания сертификационен център “Технотест”.

На 27 септември 2010г. Електромобилът на ВТУ беше представен пред палата номер 8 на Пловдивския панаир: http://mazeto.net/index.php?topic=5162.msg24480#msg24480

Youtube:Електромобил (http://www.youtube.com/watch?v=3cU3Pz04HNE&NR=1)

Видео излъчено по Nova.tv в предаването тази сутрин на 03.02.2011г. (http://www.klassa.tv/video/play/id/5879-NOVA+-+%D0%A1%D1%8A%D0%B7%D0%B4%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D1%85%D0%B0+%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB+%D0%B2%D1%8A%D0%B2+%D0%92%D0%B8%D1%88%D0%B5%D1%82%D0%BE+%D0%A2%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%BE+%D0%A3%D1%87%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%89%D0%B5)

NovaTV:Преподавател изобрети електромобил (http://www.novatv.bg/bg/news/view/12263/2011/02/03/%D0%9F%D1%80%D0%B5%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB-%D0%B8%D0%B7%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%B8-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB)

BTV:Електромобил от български учени и студенти (http://www.btv.bg/videos/novini/video/807997474-Elektromobil_ot_balgarski_ucheni_i_studenti.html)

VBOX7:Българин изобрети електромобил (http://www.vbox7.com/play:4c6536ab)

blog (http://chara.blog.bg/technology/2010/09/22/bylgariia-moje-debiut-na-nov-bylgarski-elektromobil.609140)

Рено Форум (http://renaults.net/forum/index.php?/topic/25-%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BE-%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B3%D0%BE-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB/)

http://solarnews.bg/bg/sreshtu-20-hil-lv-reno-kangu-stava-elektromobil/

http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2011-02-01&article=356064

http://energetika-bg.com/2010/09/22/balgariya-mozhe-debyut-na-nov-balgarski-elektromobil/

http://www.monitor.bg/article?id=278228

http://maritsa.com/show.php?id=44583

http://club50plus.bg/life/tendencies/950-elektromobil-harch-3-leva-na-100-km.html

http://www.bnews.bg/article-21809
Титла: Re: Електромобилa на Вишето Транспортно Училище “Тодор Каблешков” – София
Публикувано от: eltransbg в Февруари 09, 2011, 12:37:57 am
Поздравления за проекта!
Ето едно доказателство, че като реши човек нещо и ще намери начин да го направи!
Много безаварийни километри  ;)
Титла: Re: Електромобилът на Висшето Транспортно Училище “Тодор Каблешков” – София
Публикувано от: mzk в Февруари 09, 2011, 03:52:53 pm
Някой има ли информация за КПД-то на техния променливотоков мотор. Въобще какво е положението с DC и AC мотори, тъй като посочените от мен експериментални данни от лабораторни изпитания (в тази тема (http://mazeto.net/index.php?topic=5636.msg28000#msg28000)) показват, че КПД-то на АС моторите е доста проблемно за широк диапазон обороти.
Титла: Re: Електромобилът на Висшето Транспортно Училище “Тодор Каблешков” – София
Публикувано от: gotiniq7 в Февруари 09, 2011, 06:25:52 pm
Ако се управлява честотно, тогава КПД на променливотоковия мотор е високо.
Титла: Re: Електромобилът на Висшето Транспортно Училище “Тодор Каблешков” – София
Публикувано от: x_name41 в Февруари 09, 2011, 08:11:52 pm
Мдаааа, отдавна очаквах да се направи и то от българи електрическа кола с асинхронен трифазен електрически двигател а не с постояннотоков както повечето производители и модификатори предлагат, така че съм много доволен.
Титла: Re: Електромобилът на Висшето Транспортно Училище “Тодор Каблешков” – София
Публикувано от: mzk в Февруари 09, 2011, 08:33:56 pm
Ако се управлява честотно, тогава КПД на променливотоковия мотор е високо.

Вече посочих данните от тестовете на Костов моторс. Можеш ли да дадеш линк към публикация, или друг документ, който потвърждава тезата ти?
Титла: Re: Електромобилът на Висшето Транспортно Училище “Тодор Каблешков” – София
Публикувано от: gotiniq7 в Февруари 09, 2011, 09:28:02 pm
От филма "Кой уби електрическата кола"

Алън Кокони инженер от екипа на EV1 : ... Прилича на триканален стерео усилвател.
Създава синусови вълни с подходящи размери, и подходяща честота, за да задвижва
мотора при всякакви условия на каране. Тоест, това е 100 000 ватов
стерео усилвател.

Сещам се и за още един пример - инверторните климатици са на същия принцип. Трифазен мотор с честотно регулиране. Вместо тежкия старт с "премигване на лампите" има плавно и икономично развъртане.
Титла: Re: Електромобилът на Висшето Транспортно Училище “Тодор Каблешков” – София
Публикувано от: eltransbg в Юли 25, 2012, 10:34:52 pm
Някакви слухове се появиха че вече сте с литиеви батерии - айде някой да се престраши и да даде малко инфо - пробег, макс скорост и др....  ;)
Титла: Re: Електромобилът на Висшето Транспортно Училище “Тодор Каблешков” – София
Публикувано от: rpavlov в Март 12, 2013, 06:46:04 pm
Maй нямат батерии, а и надали някой ще им даде. Видях автомобила на едно изложение на НДК, няколко студенти се мотаеха около него, а вътре седеше един намръщен господин, за когото момчетата казваха, че е изобретателя. Заговорих се с тях, но нещо ми направи впечатление: когато зареждаш колата от контакта има значение как си сложил щепсела, т.е. кое е фаза и нула. Ако не уцелиш, светва червена лампичка за да го обърнеш. Това не е нормално, да внимаваш как включваш примерно прахосмукачка или телевизор. 
Титла: Re: Електромобилът на Висшето Транспортно Училище “Тодор Каблешков” – София
Публикувано от: electros в Май 15, 2013, 09:23:02 pm
Този смешник Миленов се опита да открадне батерии, които не са негови, само за да си направи реклама.....Предлагам да го номинираме за депутат в изборите наесен, той за друго не става... ;)