Хайде, като си купувал така от години да ни разкажеш, как си го правил, откъде взимаш нужната информация за СИЛА на съответните магнити, и как става трансфера - Първо Поръчваш и Плащаш и чакаш (да дойде Михаля), или Първо Поръчваш и Получаваш и после плащаш - при доставка. И в каква валута Плащаш? - там пише Долари. А това значи, че трябва да хукнеш по банки и чейнч-бюра да обменяш...
При цялата тази разправия и - НАЙ-ВАЖНОТО - без гаранция КОЙ е ОТСРЕЩА, много лесно може да бъде измамен човек... случаите все повече зачестяват!
Майсторе, в ибей защитата на купувача е желязна. Бих казал по-голяма от тази в обикновения магазин.
Първо - имаш на разположение система за рейтинг на продавача. По всяко време можеш да видиш колко продажби е извършил продавача и какви са оценките на купувачите от него. Естествено че купуването на нещо от човек с 3 продажби е почти безумие. Но продавач с 10-20 000 сделки, от които 95% и повече са оценени като отлични от купувачите трябва да ти говори нещо за него...
Да, първо плащаш, после стоката тръгва. Но не трябва да ходиш до банки, до чейндж бюра и подобни. Достатъчно е да имаш дебитна карта, която е с логото на Виза или Мастеркард (е, истинска кредитна е още по-добре). Регистрираш я в paypal.com и в ибей всъщност плащаш през твоя paypal акаунт. Т.е. пейпал тегли необходимата сума от твоята сметка (към която е вързана дебитната карта) и превежда парите на ибей. Конвертирането на валутите е абсолютно автоматично и изобщо не се занимаваш с него.
Има една мъничка уловка в пейпал, която е набутана някъде дълбоко из менютата... и касае как точно да се конвертира валутата. Единия вариант (който е по подразбиране и е малко дърво) е пейпал да дръпне левове и после да ги обърне в долари, пандове или евро в зависимост какво е обявил продавача. В тоя случай пейпал "обръща" левовете по негов си курс, който е ... абе не е най-добрия
Прибира ти едно 5-10% от парите ...
Втория вариант е пейпал да дръпне директно долари или евро от сметката ти. Тогава твоята банка обръща левовете ти в дадената валута и след това ги превежда на пейпал. Тогава "обръщането" става по курса на банката, който е повече от приятен - за евро нещата са под 1%, за долари или паундове може да е малко по-голяма разликата, но повече от 2-3% не прибира.
За защитата - винаги искаш от продавача да прати стоката с
трак номер. Така си сигурен къде точно е тя, кога е пристигнала. Тази екстра струва между 1 и 2 долара над цената. Някои продавачи я предлагат безплатно при поръчки над $10, за други трябва да се уговориш. Има вариант да дойде и с куриер (DHL или TNT)м но там цените почват от $50 и могат да достигнат няколкостотин. Също така куриера ти гарантира минаване през митница, където може и да ти поискат мито, ДДС и подобни екстри ако стойността на сделката е над определена граница. При обикновените пощи нещата често минават "между капките".
С куриер нещата пристигат между 5 и 10 дена (от където и да било, от Европа 3-5 дена), с пощите ... понякога пристигат за 2 седмици, понякога за 3 месеца... Зависи кога ще се качат на самолета, т.е. кога някой самолет ще има свободно място да качи няколкостотин килограма поща, и дали ще качи контейнера точно с твоята пратка ... Затова и препоръчвам да се ползва трак номер, за да видиш къде ти е "увиснала" пратката и да не се притесняваш че са те измамили.
За защитата - в ибей имаш сериозна възможност за въздействие върху продавача. Ако стоката е с
трак номер, продавача физически няма как да не я прати - трака се проследява от всички, вкл. и от ибей, и ако стоката не тръгне... не продавача а ибей ти връща парите, а после на продавача му става тъжно ... ибей си прибира парите от следващите му сделки заедно с наказателна лихва.
Ако стоката не е точно такава каквато е обявена, имаш право да я върнеш (за съжаление за твоя сметка) и продавача ще ти върне парите. За по-евтини стоки продавача дори връща директно парите без да си иска стоката, защото му е ясно че сумата за транспортните разход превишава стойността на стоката.
За продавача е от критична важност да му дадеш заветните "5 звезди". А това е така защото от коефициента на удовлетвореност на купувачите пряко зависи таксата, която ибей му прибира. Ако има коефициент над 95%, таксата примерно е 1%. Ако коеф. е 90% - таксата е 2%. Ако е 80% - таксата вече е 5%, и прогресивно нараства. Ако падне под 50% просто му спират бизнеса... забраняват му да търгува. Да, може да си направи нов акаунт, но купувачите гледат най-вече броя сделки, и нов продавач с 0 или 2 сделки ... просто не е конкурентноспособен с другите.
Ако не се постигне договорка с продавача при некачествена сделка, имаш възможност да се обърнеш директно към ибей и там да предоставиш снимки или други доказателства за некачествената стока. Тогава спора се решава от ибей, и мога да ти кажа че нещата са много сериозни и продавача е този, който е задължен да доказва правотата си.
Аз лично имам акаунт в ибей от почти 10 години. Скоро имаше проблем с една електроника за 1 долар - не мереше точно волтове. Тръгнах да пиша възражение и да си искам парите, натиснах Send (изпрати) и в следващия момент получих съобщение, което общо-взето гласеше следното: "Тъй като вие сте дългогодишен клиент на ибей, който не е предизвиквал необосновани спорове, ибей ви възстановява парите директно, без разглеждане на случая". Тоест самия ибей решава да ми върне мижавите 2 лева без да занимава нито мен нито продавача със спорове.
This return is now completed
Good News! For being a regular buyer on eBay and a valued customer, we've issued a $1.13 refund to your PayPal account, and you get to keep the item too.
Подобна тактика има и Aliexpress - и там нещата са доста строги и имаш сериозна защита.