"Стелт" технологията всъщност е комплекс от мерки. Ето някои:
1. Покритие, което поглъща голяма част радиовълните, а не ги отразява като голия метал. Не е някакво кой-знае колко технологично покритие, ма нещо са го засекретили. Там е и проблема - както няма абсолютно черно тяло, така няма и материал който да поглъща целия спектър от радиовълни.
2. Форма, която да отразява непогълнатите радиовълни в посока различна от тази от която са дошли. Нещо като огледало за видимата светлина, но в радовълновия спектър. Т.е. формата на самолета се прави такава, че да няма плоскост която да сочи напред, назад или настрани. Това изключително много затруднява констуирането на такъв самолет, щото той най-вече трябва да лети, т.е. да има аеродинамична форма. И изведнъж идва някакъв и ти казва "е тоя кашон трябва да го направиш да лети..." Затова и първите стелтове бяха толкова откачени като форма:
Забележете - дори рамките които са около стъклата са назъбени в опита да се избегне някакъв ръб в поска "напред", който би могъл да отрази някаква радиовълна. Целта е ако се облъчи самолета отпред (което е най-честия сценарий) или отстрани (което също е често), огромна част от вълните да се отразят нагоре, а не надолу. Щото нагоре няма кой да ги засече.
3. Максимално ограничаване на всякакво топлинно излъчване. Това също е една на практика нерешима задача - реактивняи двигател изхвърля огромни количества горещи газове, има много нагрети до червено детайли. И там има едни циркове... крият двигателите навътре в корпуса с идеята ъгъла от който да може да се засече топлинната следа да е най-малък:
Също така и двигателите са скрити отдолу максимално, защото ракетата най-често идва от земята, отдолу...:
И в заключение - стелт самолета не е невидим. Той ... той просто е по-малко видим. Веднъж забелязан, той губи голяма част от предимството си, и почва да страда от недостатъците (най-вече по-лошата аеродинамика в сравнение с класическите самолети).
Има и още някои неща - самолета е стелт само при определени условия. Спира да е стелт в момента в който си включи радара (близко до акъла). Спира да е стелт в момента в който отвори бомбените си люкове. Спира да е стелт ако си е спуснал колесниците. Спира да е стелт ако е в режим на форсаж. Спира да е стелт ако има закачени външни ракети или допълнителен резервоар с гориво под крилата.
Е с'я вие си представете колко функционален е един самолет който не трябва да си пуска радара, не може да хвърля бомби или да изстрелва ракети и не трябва да дава много газ...