Обяснението на възникване на електричество и магнетизъм от движещи се конвективни потоци от проводим материал наистина е сложно и е отвъд програмата за средни училища. В учебниците за средните училища много процеси са обяснени използвайки прийомите на популярната наука.
Това е вярно, и е безспорно, но сега преместете тази логика малко по-нагоре във образователната система, понеже вие правите предположените, че в учебниците за висше образование всичко (или поне почти всичко) е обяснено, което е далеч от реалността.
Например при положение че се интересувате можете да прочетете труда на Ампер ( лично директно не съм го чел, за съжаление нямам такива познание по френски, но съм чел негов превод на Английски от 1850г. ). Далеч по-сериозни предположения има във този труд, отколкото са формулирани във специализираните (основно, широко преписани) учебници. Да не засягаме темата за Максуел-Хевисайд теорията, която изобщо не се разбира а само се преподават формулите без изобщо да има разбиране за процесите.
В тази връзка съвсем наскоро ми се наложи да помагам на студентка във втори курс по физика в Софийския, с лабораторните които има да прави. Направо ми е плачевно като виждам как "грешно" се преподава, и как студентите само се объркват, понеже няма никакво задълбаване в разбирането на формулировките, а още по-малко в същността на процесите.