Здравейте колеги,
Да почнем с любимите ми теми за линейни системи (движение по вятъра) и нелинейни (движение косо на вятъра).
За линейна система F=m.a, където F e сила, m - маса, a - ускорение.
За нелинейна (въртяща се с-ма) M=I.a, M-въртящ момент, I-инерчен момент, a-ъглово ускорение(ползвам същата буква "а", не е неправилно, но идеята се схваща).
M=F.r, където r е радиус. От тази връзка се вижда съществената разлика между линейни и нелинейни (кръгови) системи. В кръгови системи участва радиуса, а той не иска не хляб ни вода, т.е това не е енергия, а качество което води до количество на въртящият момент съответно повишаване или намаляване на скоростта. Следват инженерни изчисления, големина на витлото, ъгъл на атака на лопатките, маса (тегло) на ветромобила и т.н.
При по-сложни нелинейни системи, да кажем спирални има значение да ли се движиш центробежно или центростремително. Този елемент го има в представения ветромобил. Нещата са логични и прости!