Преглеждам си стари теми и обработих малко информация и бързам да я изкажа преди да я забравя.1.Увеличаване на Пробега на Електромобила - има два пътя:
а) Увеличаване енергията Wh на батерията. С това се и увеличава Теглото на акумулаторите, например ако удвоим капацитета Wh на батерията пробега ще се увеличи само с 1,5 пъти, а не два пъти защото се увеличава безполезното тегло на електромобила, което само разнасяме с нас това е все едно винаги когато шофираме да возим багажник пълен с торби цимент на автомобил с ДВГ.
б) Намаляване на Wh/km консумацията на енергия от електромобила за изминаване на 1000 метра. Например Тесла Model 3 в зависимост от начина на шофиране и включените допълнителни консуматори (отопление, охлаждане и др.): може да хаби от 110 - 129 до 212 Wh/km енергия за изминаване на 1км или 1000 метра. Сега имаме около 100-120 Wh/km при малките Електромобили Дачия. А ако се намали наполовина до 50-60 Wh/km изразходвана енергия за километър пробег. Пробега ще се увеличи двойно, а може да стане и повече, ако успеем да намалим консумацията на енергия до 40Wh/km за километър. Е вече до 20Wh/km едва ли ще може практичеки, заради физиката на която не можем да и нарушаваме законите за разлика от законите в правото.
Живота на батерията е Основният проблем на Електромобила. - Оказва се живота на Електромобила зависи главно от времето за нормална експлоатация (живота) на основния акумулатор (батерията) вграден в него.
Трябва да се отбележи, че дори с отречените стари тип Оловни Акумулатори Батерия да използва живота им, като брой цикли заряд-разряд се съкращава реално до по-малко от една година експлоатация на Електромобила и след това трябва замяна на всички акумулатори и/или периодично замяна на дефектирали акумулатори, ако има в батерията също. В тоя ред на мисли е по-удачно използването на малки 6 волтови корабни тягови акумулатори с цел по-лесна замяна и само на един от тях.
От инж.гледна точка високите пускови токове на Тяговия Постояннотоков Сериен Ел.Мотор при съпротивление от 0,01 до 0,1 ом на намотките му и напрежение на акумулаторната батерия от 60-120-144 волта с 5-6-10-12 бр. тягови 12 волтови акумулатори последователно свързани, създават над 1000-2000А пусков ток и съкращават значително живота на тяговите акумулатори, те просто не са предвидени от производителя да отдават над 300А и такива големи пускови токове до 2000А пък макар и кратковременни, но пък чести - при всяко потегляне, бързо ги съсипват. Примери може да се запознаете с електромобила на ELPUNTO или на zach_82.
За намаляване на пусковите токове предлагам мое решение да се използва мощен Buck step-down converter, вместо ШИМ контролер за управление на Двигателя. Това инж.решение ще намали стреса на батерията от огромния пусков ток при всяко потегляне на електромобила.
За проба беше предвидена следната схема: Батерия - Дросел (мощен 1000А) - Суперкондензаторна Батерия - Контролер с ШИМ регулация - Ел.Мотор. За целта вместо батерията да отива директно към контролера се прекарва през мощен дросел, който издържа до 1000 А ток, като се смята - може да се увеличи плътността на тока в проводниците до 5-6А на кв.мм. спрямо стандартната сметка от 2-3 2,5А на кв.мм. защото тези високи токове са кратковременни и няма да предизвикат значително загряване и прегряване на дросела мисля. Трябва да е с отворен магнитопровод за да не може да се пренасити и да се направи с много но тънки проводници вместо един дебел за да се улеснява навиването. След дросела от батерията свързан към '+' се подава на суперкодензаторна батерия най-добрите са
MAXWELL 3000F/2,7 V трябва да се свържат последователно за да отговаря на работното напрежение на батерията на електромобила и даже с запас свързани с медна или алум. шини последователно формират суперкондензаторната батерия към която вече се свързва стандатния ШИМ контролер, който може да е фабричен и да управлява ел.Двигателя. По този начин Тока се взема от суперкондензатора а ток през дросела се зарежда от батерията. За проба търсех стар електромобил (конверсия) с оловна батерия, но не намерих без пари.
В новите електромобили се слагат Литиеви Акумулаторни Батерии, които имат живот около 10-тина години с уговорката - само при щадяща (правилна) експлоатация обаче, без хронично недозареждане или презареждане, като за пусковия ток те са по пригодени могат няколкократно по-висок от капацитета си пусков ток да отдадат.