Сигурно много от Вас са запознати със AdBlue , но искам по детайлно да представя системата, относно
изискванията и решенията наложени от Евросъюза за тежкотоварани камиони и автобуси.
Понеже, наскоро ми се наложи да ремонтирам колонка за ADBlue и реших да ви запозная със
продукта.
В посочената таблица са изискванията и стандартите по времеви период за изхвърлените емисии (грам/киловатчас) на въглеводородните окиси, въглеводороди, азотни окиси, частици и димност на метър.
За последните два стандарта Евро-4 и Евро-5 се прилага метода за катализиране на азотните окиси с течността ADBlue.
Какво е ADBlue ?
AdBlue ® е стабилен, не токсичен и не са запалим, воден разтвор, който е бил разработен за прочистване на изгорелите газове на тежкотоварни дизелови двигатели на превозни средства и автобуси, задължително от месец октомври на 2006 г., като среща задължението за Евро IV и V Евро стандарт.
Течността е разтвор на карбамид в деминарализирана вода, в която съотношението на карбамид е около 32,5%.
AdBlue е продукт, който бе отбелязан изрично за намаляване на емисиите на вредни материали от СКН оборудвани превозни средства (камиони и автобуси)СКН или SCR(Селективно Каталитично Намаление), особено в рамките на тези емисии на азотни оксиди.
СКН дозира AdBlue сместа под налягане точно преди катализатора и след изпускателните колектори на двигателя.
Където, азотните окиси с висока температура от изпусктелния колектор, влизат в директна реакция със разтвора се отделя амоняк от карбамида, като в следващия етап
се отделят окисите на азота с повърхността на СКН катализатора, по време на реакцията
се получава селективно разделяне на веществата в техните основни незамърсяващи форми - вода и азотен гас. Ефективността за сега е 85%.
По този начин се покриват изискванията по Евро-4 и Евро-5.
Физически свойства:
плътност | 1087 кг/м3 (при 20 С)
вискозитет | 1,4 mPas
температура на кристализация | - 11 С
pH | 9-9,5
Продукт характер:
AdBlue гориво добавката е разтвор от карбамид и дестилирана вода, който е безцветен, прозрачен, малко дразнещ миришещи на амоняк, с 32,5% от номиналната концентрацията на карбамид.
Да не се пипа с голи ръце, изсушава кожата и пари яко !!!Карбамида е стабилен, не токсичен и не-запалим материал, той може да бъде добит свободно в природата също, без някакви специални ограничения, отнасящи се до неговото съхраняване и транспортиране.
Разхода е 5 литра разтвор AdBlue на 100 литра дизелово гориво, цената за литър е на половината на дизеловото гориво (според мен изкуствено скъпо).
Решението на Bosch:
На фигура 3 функционална схема на катализатора,
на фигура 4 са илюстрирани химичните формули при реакция и вторични продукти.
Като, се предлага възможност за по стари марки двигатели на камиони и автобуси, да бъдат обурудвани с тази каталитична система SCR.
Марките камиони и автобуси :
Мерцедес, ДАФ, МАН, Скания, Ивеко, Волво, както и някои марки ванове произведени след 2005-та година са обурудвани със AdBlue система серийно.
При новите леки автомобили на Мерцедес се внедрява система "Blue-efficiency" за да посрещнат бъдещите изисквания, със заявка до Евро-10.
Сигурно химиците и специалистите по ДВГ ще имат да добавят по нещо.