Автор Тема: Плазмено комбинирано акумулаторно запалване (CDI+TCI)  (Прочетена 136541 пъти)

Неактивен vlindos

  • Подготвен
  • **
  • Публикации: 192
  • In the chaos I order
Интервю за изобретателя инж. Бъчваров, една от разработките на който е плазмено запалване за автомобили на бензин/газ.
Първа част: http://e-vestnik.bg/3914
и втора: http://e-vestnik.bg/3906
« Последна редакция: Ноември 22, 2011, 09:03:50 pm от Altium »

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Относно горния цитат искам да уточня, че това е мое лично мнение и не ангажирам други хора с него. Просто споделих впечатления от господин инженера (и аз съм такъв, но не парадирам с това).

Да уточня за какво става въпрос. Устройството на Бъчваров представлява генератор на 50 кХц, който повдига 12в напрежението от акумулатора на 30 кВ и през изправител захранва свещите на ДВГ. Получава се капацитивен разряд между електродите, който се състои от множество разряди с продължителност 10-20 мксек. Като казвам малка мощност на искрата имам предвид, че при такова директно преобразуване не може да се получи такава както при разряд на кондензатор, който трупа енергия в паузата между искрите. Цифрите са 10кВ(запалителен пик)х2ма=20вт за неговото запалване и 3кВх0,1а=300вт за кондензаторния вариант. За това говори цвета на дъгата, която при него е жълтеникава, а при другия вариант - синьо-виолетова. В реалната запалителна система на ДВГ съществуват утечки и вторичен капацитет(кабели, свещи...) от порядъка на 10-50 пФ, който приведен към първичната страна при коеф. на трансф. 100 е от порядъка на 0,1-0,5 мкФ. Познайте какво ще стане при натоварване на неговия генератор с тия утечки и капацитети. Именно затова той рекламираше двойна запалителна уредба - за да използува мощния индуктивен запалителен импулс от стандартната уредба на ДВГ. Не ми се ще да коментирам надеждността на повишаваща бобина собствено производство и диоди на 30кВ, подложени на високи температури и вибрации под капака на колата.
С тези писания не искам в никакъв случай да омаловажа неговите резултати. Просто мисля, че трябва да има междинно натрупване на енергия. А относно пакета къси искри съм с двете ръце за, защото една дълга искра се гаси лесно от турболенцията в цилиндъра на ДВГ.


Oписание на блоковете от втората руска схема (russian_plasma_ignition_2.jpg), последователно отляво надясно:
  1. Тригер на Шмит (VT1, VT2) - формировател на управляващ сигнал на входа;
  2.  Чакащ моновибратор1 (VT3, VT4) - запуска тиристора и определя момента на включване на комутатора;
  3.  Чакащ моновибратор2 (VT5) - задава времето на включено състояние на схемата в обратно пропорционална зависимост от оборотите;
  4.  Блокинг генератор (VT8) - повишава и стабилизира напрежението от 12 на 300-400V за CDI кондензатора C8 и зарежда волтодобавъчния TCI кондензатор C7 до 16-20V.

Принцип на работа на схемата:
1. Високоволтовият кондензатор С8 се зарежда от блокинг генератора VT8, който се явява и стабилизатор на заряда.
2. През акумулатора, първичната намотка на запалителната бобина, тиристора VS1 и диода VD9, кондензаторът се разрежда резонансно двупосочно със затихващи колебания.
3. След затихването на осцилациите на ЛЦ кръга, се включва допълнителният класически TCI модул C7, VT7, който запасява ток в намотката, като после рязко спира този ток, при което се получава допълнителна искра.
Казано с други думи, схемата представлява сбор от два CDI+TDI модула, които сумират ефекта си и удължават времето на искрите.

Фактически блокинг генераторът на двете руски схеми е един и същ с малки разлики, просто втората е по-усъвършенствана.

Моят съвет към желаещите да правят такова запалване е първо да попрочетат за искрообразуването и след това да се захващат. По-добре първо да се реализира първата схема, защото е по-проста и лесна за настройка па макар и само като макет. Да се види как работи и да се направят измервания.

Относно елементите схемата не е капризна, защото работи на честоти около 2 кХц. Аз например ползувам универсални диоди 1N400x и си работят прекрасно. За по-натоварените елементи съм дал токове и напрежения - лесно се намират заместители. За комутатора е важно да има малък пад при ток 5-6а. Засега толкова. Ако има неясноти питайте.
« Последна редакция: Май 23, 2012, 09:11:51 pm от altium »

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Истината е в пакет много къси разряди, получени чрез резонансен заряд/разряд на високоволтов кондензатор. Първата схема от PDF-а по-горе е изпробвана на УАЗ-ка. И макар, че плазма се получава само на средни и високи обороти, резултатът е много добър. Двигателят става по-гъвкав, свещите се изчистват от нагар, ауспуха побелява, няма чукане на аванса при лошо гориво.

Втората схема от същият PDF е пробвана на различни автомобили и е още по-добра.
« Последна редакция: Септември 16, 2011, 10:39:45 pm от altium »

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Относно резонансния процес - на индуктивността й трябва време за да натрупа енергия (E=0.5xLxI^2). В един LC кръг колебанията започват, ако има енергия в единия от двата елемента.

Сравнение на принципа на работа на това плазмено запалване с класическите транзисторни запалителни с-ми:
При резонансния процес, скоростта на изменение на тока е много по-голяма, отколкото когато бобината е свързана към 12V през мощен ключ, защото напрежението е около 200-300V.

Така, че с генератор на импулси в 12 волтова транзисторна система няма да може да се поддържат незатихващи колебания. Има начин за удължаване на времето на разряда, като в подходящ момент от резонансния процес се подава енергия към бобината от захранването или допълнителен токоизточник. Въобще тези процеси са доста сложни и интересни.

P.S. Оптималното време за исрообразуване е около 30 град. по коляновия вал на ДВГ. Така, че смятай. За 4-цилиндров ДВГ от 4-5мсек за ниски до 1-1.5мсек за максимални обороти (6000об/мин).
« Последна редакция: Септември 16, 2011, 10:42:27 pm от altium »

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Ето примерна схема за монтаж на плазменото запалване. Според мен е по-добре с отделна бобина, за да не стане сакатлък с оригиналната, пък и има две независими системи. Би могло да стане и с оригиналната, но трябва да се знае индуктивността на първичната намотка и да се настрои изходното напрежение на запалването.
« Последна редакция: Април 16, 2010, 01:36:59 pm от altium »

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
http://www.youtube.com/watch?v=AhRx1XW0d2g&feature=related - Ето за това става въпрос. Дъгов разряд и около него плазмен шнур. Запалване на този принцип дава на ДВГ на автомобила икономичност, мощност, гъвкавост... Това коментираме тук основно. За вода предполагам, че няма да може да пали, както е в посоченото видео. Поне не съм пробвал, но мисля, че енергията е малка за това.
За дъгов разряд във вода виж това: http://ntpo.com/techno/techno2_2/7.shtml
« Последна редакция: Август 17, 2011, 01:04:28 am от altium »

Неактивен mzk

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 622
  • Пол: Мъж
  • http://analogov.com
    • analogov.com

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Малко информация за прогресивни запалителни системи на руски език, източник:
http://www.skif.biz/files/e0130f.djvu
« Последна редакция: Февруари 01, 2011, 07:19:01 pm от altium »

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Здрасти на всички... :)
Схемите на PDF-а са дадени от мен. Оригиналите са руски. Правени и изпитвани са лично от мен в продължение на повече от 15г. В момента карам с вариант на втората схема. По-лесно се монтират на автомобили с делко и възможност за ръчно регулиране на аванса. Предимствата, които получавате са:
   - Работа с обеднени смеси и по-ниско октаново число на горивото;
   - Липса на детонации в ДВГ;
   - Чисти свещи;
   - Лесно палене при всякакви условия;
   - Някаква икономия на гориво, зависеща от общото състояние на колата;
   - Директно палене на газ без проблем, даже и при -15 град.
Карам повече от 5г. на газ и в последните три не съм палил въобще на бензин. В резервоара има нещо подобно на кал... ;D Сега, има и изисквания към високоволтовите кабели, капачка на делкото, свещите - трябва да са качествени поради по-голямата енергия на искрата. Това се отнася особено за горива пропан-бутан, защото запалителното напрежение е по-високо, особено при по-бедни смеси. Относно схемите, втората дава значително по-мощен и продължителен искров разряд, но е и по-сложна. Според мен човек без познания по електроника няма да може да ги оживи. Освен това има и навиване на импулсен траф, което не е лесно. Цената за реализация не е висока, защото се използуват универсални елементи, които не са скъпи или дефицитни. Не съм правил сметки, но може би докъм 20-30лв с някакво завишение за по-сложната. Значи тук не включвам труда и загубеното време.
« Последна редакция: Юни 12, 2008, 06:00:49 pm от altium »

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
На приложените снимки са показани два вида разряди във въздушна среда, захранване 14в, разстояние между електродите 7-8мм. Първият е от електронно запалване с натрупване на енергията в индуктивност (транзисторен комутатор), продължителност 1-1.2мсек. Вторият е от комбинирана система (разряди на кондензатор+индуктивен ) - втората схема от PDF-а, продължителност 4-4.5мсек. Снимките не са на фокус, защото нямам статив, но мисля, че разликата се вижда добре.
При първата система това е максимума на възможностите. Бобината загрява доста при повишени честоти на искрообразуване. Втората, комбинирана система работи на минимум за да се намали натоварването на високоволтовите елементи като кабели, свещи, капачка и палец на делкото...Тук има едно голямо предимство да се регулират параметрите на разряда в широки граници - напрежение, ток, време, зависимост от оборотите. Бобината остава почти студена, въпреки голямата продължителност на разряда. Е, надявам се да съм дал някаква полезна информация... ;) :)
« Последна редакция: Юни 14, 2008, 01:21:46 pm от getca »

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Здравейте... ;D
Ще черпя всеки, който познае как се получава втория разряд на видеото... ;) Шашнат съм, щото не знам какво става  :o ::) но...става. Направих някои експерименти с плазменото запалване, но с доста увеличена енергия и...това на видеото са резултатите. Има още потенциал в тази схема да му се не види. Полюбувайте се на картинката, пък след ден, два ще ви кажа, че е интересно да го разчепкаме...Успех... :)

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Здрасти, vdomov...
Запалването на Бъчваров представлява еднотранзисторен синусоидален генератор на около 50кХц, повишаващ трансформатор и изправител на изхода. Полупериода е 10мксек и за това време се получава само капацитивен разряд върху свеща. Ефекта е поддържане на високо напрежение 30-40кВ, но...кабели, разпределител...леле, мале... :o При нормалното запалване капацитивната съставка само пробива междината, а след това има индуктивен продължителен разряд с характер на газов двупосочен ценер. Предимството на късия капацитивен разряд е, че не може да изгасне от турболенцията в циливдъра на ДВГ. Като идея е много добре, но надежността е ниска, а цената висока... >:( При посещението си видях изгорели бобини, които той сам си прави. В крайна сметка на тази основа може да се направи доста добро устройство, но с друга схемотехника и алгоритъм на работа... ;) ;D

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Здрасти vdomov...
Много въпроси...и е нужно време за обяснения. Най-важното е, че не можеш да очакваш кой-знае каква икономия на гориво с плазмено запалване. Много фактори трябва да се вземат предвид - двигател, регулировка на клапани, предварение...С обикновени свещи се губят много от предимствата, а в България още не съм виждал специални такива.

Както казах, схемата на Бъчваров дава пулсиращо високо напрежение, като всеки максимум на полусинуса запалва разряд. Трябва да прочетеш малко теория за искрообразуването в ДВГ. За информация при налягане в циливдъра 12-14атм. и газово гориво запалителният пик е около 15кВ...

Цитирания от теб Блок ОН-427 е вариант на първата схема от PDF-а в началото на темата. Нищо особено, дава няколко мощни знакопроменливи разряда. По принцип това са аналогови схеми, които се нуждаят от настройка. Иначе няма да работят оптимално. Вторият вариант на схемата има особеност - ползва волтодобавъчен кондензатор, който вкарва допълнително енергия в резонансния кръг.
« Последна редакция: Ноември 07, 2011, 02:36:08 am от Altium »

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
vdomov, здрасти...
Харесва ми ентусиазма ти... ;), но ако искаш да направиш читаво запалване е добре да потърсиш малко материали относно ел. разряд в газове и искрообразуване в ДВГ. Много хора в този форум искат да им бъде дадено точно описание на някаква конструкция и да я възпроизведат, но...така не става. Ако си навит ще ти помогна да направиш първата схема, защото почти не иска настройки. Ако се разровиш назад в темата има дадени елементи и намотки на трансформатора. Ако имаш въпроси пиши лично.
Сега да кажа нещо за капацитивния и индуктивен разряди. Основната разлика е, че при индуктивния се получава газов стабилитрон между електродите или напрежението е почти постоянно, мени се само тока. За това е нужно известно време и продължителността може да бъде голяма. В ДВГ напрежението на този ценер е над 900в и това е платото за което се говори. Тук се изразходва енергията натрупана в магнитното поле на бобината. Този разряд се характеризира с ниско напрежение и голям ток, напр. 1.5кВ и 0.1а. Капацитивният разряд е много къс (мксек) и плато няма, само високоволтови пикове и малък ток от няколко мА. Явно тук газа се йонизира от голямата потенциална разлика между електродите. В един ДВГ обаче има много неблагоприятни фактори, влияещи върху запалителното напрежение като силни утечки, голям капацитет на вторичната верига, изолация на разпределител и кабели и т.н.
В крайна сметка да се направи нещо, което да елиминира тези фактори и работи надеждно в условия на повишени температури и вибрации не е много лесно. Но е възможно... ;) ;D
По мои наблюдения ползите от такова високоенергиино запалване са:
     - Лесно стартиране на мотора във всякакви условия. Директно палене на газ и при минусови температури;
     - Гъвкавост, карам на 3-та с 800об/мин, тръгвам от място на 2-ра и т.н.
     - Подобрена динамика;
     - Чисти свещи и ауспух;
     - Слаба зависимост от центровката;
     - Стабилна работа на студен двигател;
     - Намалени вредности
     - Икономия на скъпо гориво като следствие от всичко това...
« Последна редакция: Ноември 18, 2008, 05:34:20 pm от getca »

Неактивен emm

  • Експериментатор
  • Активен
  • ***
  • Публикации: 299
Така изглеждат свещите ми.
Не е наложително да са купешки за много пари, за опитите са супер.
« Последна редакция: Ноември 07, 2011, 02:26:52 am от Altium »