Автор Тема: Съхранение на енергия чрез използване на маховик  (Прочетена 57854 пъти)

@praktik

  • Гост
Няма нищо общо с Бедини.  Ако е вярна информацията за ефекта на Аспден, то маховика ще постига оптимални обороти с примерно десет пъти по-малко енергия отколкото ще отдава на генератора. Важното е двигател и генератор да не работят едновременно.  След първоначалното постигане на оптималните обороти енергийния разход на двигателя трябва да бъде по-малък след всяко консумиране на енергия посредством генератора.

Някой  пробвал  ли  е  дали  е  верен  този  ефект  на  Аспден ?  мисля  че  си  заслужава  такъв  опит. Ако  се  ползва  стоманен  маховик  с  налепени  за  него  множество  нeодимови  магнити  ,  и  електромотор 220 V  ,  1000 W,  динамо 12 V от  товарен  автомобил  и  инвеkтор DC-AC ,  12V-220V , 50 Hr . Също  и  подходящ  акумулатор  примерно 200 Ah .

rpavlov

  • Гост
        Тук жироскопичния ефект се използва само за равновесие и се предвижват съвсем бавно, и то само направо, явно има проблеми с прекаленото равновесие. Че движението е с електродвигател от акумулатори е ясно, но това не е важно май в случая, целта е равновесието заради самото равновесие. Интересни играчки. Като вариант на Сегуей.
        А за Формула 1 наливат милиони долари в КЕРС-а и почти всяко състезание имат няколко проблема няколко състезатели, кой не се включва, кой работи на 50% и какво ли още не.             
        Направи ми впечатление какво е написал руснака: 3 тона маховик на 3000 оборота, периферна скорост 900км/ч за превоз на 20 човека на 20 км разстояние.
             1.Какъв двигател и за колко време би развъртял това чудо? 
             2. Представете си воденичен камък, но въртящ се с 3000 оборота под краката си. Какво би станало ако това нещо се откъсне или пръсне, бедна ми е фантазията.

Неактивен Maistora52

  • I'm first Omnologist in World
  • Почетен член на Форума
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 643
  • Пол: Мъж
Дали нещо подобно на начертаното може да се вкара в конструкцията на рикшата, дето ще я правя?
Вариаторът ще се движи на шлиц по оста, от централната част на маховика до периферията му и обратно, според желаната скорост. Повърхността на колелото на вариатора ще е с феродо по окръжността, а повърхността на диска на маховика - полирана стомана. Преместването на вариаторното колело ще е лостово.
При този вариант, маховикът е над задната ос. Но така нямам добър център на тежестта.
....
Имам и втори вариант на конструкцията. Маховикът е в средата между двете оси. Вариаторът предава чрез  ремъчна шайба и ремък въртящият момент на теглителната ос.
« Последна редакция: Март 07, 2013, 09:27:03 pm от Maistora52 »

Неактивен Vetap

  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 423
Да не преоткриваме велосипеда! Идеята за използване на маховик за задвижване на автобуси не е от вчера. В Швейцария е бил конструиран първият автобус с маховик и е работил в продължение на години. Ще ви изпратя книга на Гулия (стига да я намеря) с повече информация.
« Последна редакция: Март 08, 2013, 04:55:43 am от Maistora52 »

Ctah

  • Гост
     
Някой  пробвал  ли  е  дали  е  верен  този  ефект  на  Аспден ?  мисля  че  си  заслужава  такъв  опит. Ако  се  ползва  стоманен  маховик  с  налепени  за  него  множество  нeодимови  магнити  ,  и  електромотор 220 V  ,  1000 W,  динамо 12 V от  товарен  автомобил  и  инвертор DC-AC ,  12V-220V , 50 Hr . Също  и  подходящ  акумулатор  примерно 200 Ah .

   Съжалявам, няма нищо общо с истината за каквито и да било маховици или магнитни такива!
Това са свободни съчинения на господина Сашо Николов, ако вярвате в болни измислени
теории ... БИТТЕ!!!
« Последна редакция: Март 08, 2013, 04:55:05 am от Maistora52 »

Неактивен Maistora52

  • I'm first Omnologist in World
  • Почетен член на Форума
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 643
  • Пол: Мъж
Vetap, няма да преоткриваме велосипеда... открит е! Знаем и за жиробуса, който сега кротко си седи в един музей...
Виж предната страница - постове 8, 9 и т.н. - дадени са доста подробности и за разработките на самия Гулиа, включително схеми на вариаторите му.
Иначе ако дадеш книга на Норбей Вл.Гулиа - чудесно, че нашата е затворена от Гугъл за авторски права.
« Последна редакция: Март 08, 2013, 04:56:38 am от Maistora52 »

Неактивен miromad

  • Специалист
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 497
Мисля, че това е руския вариант на книгата.

Неактивен Vetap

  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 423
Прегледах по - внимателно първата страница и видях, че книгата която исках да пратя е вече при вас. Това е " Удивительная физика". На пръв поглед изглежда като несериозно четиво с много преписани от Перелман примери и илюстрации, но има доста свежи идеи. Горещо я препоръчвам на всички.
Успехи!


Неактивен Аtos

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 4 290
  • Мисля, следователно...мисля!
Re: Съхранение на енергия чрез използване на маховик
« Отговор #24 -: Август 27, 2014, 02:20:21 pm »

Казвам пак - няма никакво значение каква е посоката на оста на маховика - все тая.
Опитайте и с два такива "маховика" - още по-лошо. Също е без значение и в каква посока се въртят маховиците.
Майсторе,не мога да се въздържа,тук грешиш!
Когато оста на маховика е вертикална,липсва жироскопичният ефект при перпендикулярна НА ТАЗИ ОС промяна(завой).Пробвай с велокаплата,ако искаш?
Хвани каплата за оста,завърти я.После опитай да направиш половин оборот напред или назад-все тая!
Теоретично се забавя или забързва движението с хилядни от оборота,но това е без значение за жироскопията:)
Дори при автомобил би подобрявало устойчивостта при завой,жироскопичният ефект би се стремил да го запази в хоризонтално положение,противодействайки на центробежната сила!
Това би породило нови проблеми-сцеплението на гумите,например.
При голяма скорост,ако има участък на пътя със завой с вираж или просто страничен наклон,автомобилът би го преминал така:
http://prikachi.com/images.php?images/398/7565398a.jpg

Мога да го докажа!!!
Вземи тая капла и закачи оста и само от едната страна свободно,ето така:
http://prikachi.com/images.php?images/453/7565453A.jpg
Ако не се върти,тя ще падне,нали?А сега я завърти и остави подпряна оста и само от едната страна!
Каплата ще остане вертикална,все едно,че има опори и от двете страни на оста,докато се върти!

В този случай сцеплението на гумите от допиращата се страна дали би било достатъчно за контрол на движението?Или ще е по-голямо?Не мога да кажа,може би първото?

При всички случаи обаче не ми се мисли даже какво би станало с катастрофиращ автомобил,който има маховик,въртящ се с 500-1000 оборота?!?!
Всички сме виждали хаотичните движения,които прави един въртящ се пумпал,когато го изкараме от равновесие:)А сега си представете картинката в увеличен мащаб,с всичките пътници в такава кола?
При формулата е ясно-движението става при хоризонтални,равни писти,странични наклони там няма!
Също и при някои нови кораби се използват големи жироскопи в трюмовете,под ватерлинията,за да неутрализират ефектите на клатене при големи вълнения!

Неактивен Maistora52

  • I'm first Omnologist in World
  • Почетен член на Форума
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 643
  • Пол: Мъж
Re: Съхранение на енергия чрез използване на маховик
« Отговор #25 -: Август 27, 2014, 05:25:39 pm »
Атос, или ти не си разбрал какво съм обяснявал, или аз сега нещо не те разбирам.
Карам по точки:
...
1. Когато оста на маховика е вертикална,липсва жироскопичният ефект при перпендикулярна НА ТАЗИ ОС промяна(завой).Пробвай с велокаплата,ако искаш?
2. Хвани каплата за оста,завърти я.После опитай да направиш половин оборот напред или назад-все тая!
...
3. Дори при автомобил би подобрявало устойчивостта при завой,жироскопичният ефект би се стремил да го запази в хоризонтално положение,противодействайки на центробежната сила!
Това би породило нови проблеми-сцеплението на гумите,например.
При голяма скорост,ако има участък на пътя със завой с вираж или просто страничен наклон,автомобилът би го преминал така:
http://prikachi.com/images.php?images/398/7565398a.jpg
...
4. Вземи тая капла и закачи оста и само от едната страна свободно,ето така:
http://prikachi.com/images.php?images/453/7565453A.jpg
Ако не се върти,тя ще падне,нали?А сега я завърти и остави подпряна оста и само от едната страна!
Каплата ще остане вертикална,все едно,че има опори и от двете страни на оста,докато се върти!

5. В този случай сцеплението на гумите от допиращата се страна дали би било достатъчно за контрол на движението?Или ще е по-голямо?Не мога да кажа,може би първото?

6. При всички случаи обаче не ми се мисли даже какво би станало с катастрофиращ автомобил,който има маховик,въртящ се с 500-1000 оборота?!?!
Всички сме виждали хаотичните движения,които прави един въртящ се пумпал,когато го изкараме от равновесие:)А сега си представете картинката в увеличен мащаб,с всичките пътници в такава кола?
При формулата е ясно-движението става при хоризонтални,равни писти,странични наклони там няма!
Също и при някои нови кораби се използват големи жироскопи в трюмовете,под ватерлинията,за да неутрализират ефектите на клатене при големи вълнения!

По т. 1 - Понеже съм пробвал и това, оста е вертикална, колелото се върти, все едно е пумпал, и при опит да бъде изместен наклонът на оста - същата се съпротивлява - наличен е и по този начин жироскопиращ ефект.  А ти казваш, че ЛИПСВА такъв. Не знам как си ме разбрал, но тук грешката не е моя.
По т. 2 - Какво наричаш оборот, или половин оборот? Нали колелото се върти, прави много обороти, а ти говориш за "половин оборот" напред или назад?
Ти кажи тогава - защо когато пумпалът се върти НЕ ПАДА? И чак когато скоростта му на въртене намалее достатъчно той се килва няколко пъти насам натам и пада.
По т. 3 - Точно това съм имал предвид, че ЖИРОСКОПИЧНИЯТ ЕФЕКТ (СЪЗДАДЕН ВЪТРЕ В ЕДНО ТЯЛО/ СИСТЕМА) ЗАПАЗВА ПЪРВОНАЧАЛНОТО ПОЛОЖЕНИЕ НА ТЯЛОТО/СИСТЕМАТА,  и точно при завой става най-страшното... остави гумите, тук играят други сили, и никакви гуми не могат да помогнат.
Все пак да спомена, че от 1974 година съм И професионален шофьор кат "Д","Е" - карал съм всичко от тротинетка до съчленен "Икарус" - даже съм си и "поспивал за секунди" - от умора - НА ВОЛАНА на автобус в Градски транспорт София... и без НИКАКВИ ПРОИЗШЕСТВИЯ ... Наясно съм и с поледиците и с теглото от 7 до 12 тона (при празен автобус), и с изкачванията и слизанията ПРИ ЗАВОЙ И ПОД ОБРАТЕН НАКЛОН... АБЕ НЯМА КАКВО ДА СЕ ОБЯСНЯВАМ... ТОЯ ЖИРОСКОПИЧЕН ЕФЕКТ Е СТАНАЛ ЧАСТ ОТ ПРИРОДАТА МИ...
НЕЩО ТИ СИ СЕ ОБЪРКАЛ...
По т. 4 - ТОВА Е ЯСНО ВЕЧЕ И НА ДЕЦАТА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА.
По т. 5 - Тук никакво сцепление не те спасява - просто ставаш Космонавт и заминаваш по допирателната за Марс!
По т. 6 - Всичко това, вкл. и за катастрофиращ автомобил СЪМ ИМАЛ ПРЕДВИД.
За да имаш жироскопичен ефект на автомобил с тегло от 1,5 - 2 тона ти трябва и сериозен маховик - поне от 50 кг нагоре И ДИАМЕТЪР ПОНЕ 1 МЕТЪР. И ако прибавим дори само 50-60 оборота в мин. на такъв маховик - ПРОСТО СЛЕДВАЩАТА СРЕЩА С ПАСАЖЕРИТЕ ЩЕ Е В МОРГАТА.
...  То без маховик при скорост от 100 км/час ПРИ УДАР в стена черният дроб от 450 грама ставал 250 кг... да не говорим за тяло с тегло 70 кг - отива от два тона нагоре челен удар с РАЗМАЗВАНЕ.
...
Пази Боже и от маховици в автомобилите!
Уикипедия:"При използването им в превозни средства маховичните акумулатори служат и като жироскопи, поради това, че ъгловият им момент от същия порядък, като действащите сили придвижващи превозното средство. Това свойство може да е пагубно за движението и управлението на обекта. От друга страна то може да се използва за подобряване на стабилността при завои."
Знам ги и японските моторолери с маховици... там работата е друга...
Нищо лично!
Поздрави!
« Последна редакция: Август 27, 2014, 05:38:18 pm от Maistora52 »

Неактивен Аtos

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 4 290
  • Мисля, следователно...мисля!
Re: Съхранение на енергия чрез използване на маховик
« Отговор #26 -: Август 27, 2014, 08:28:17 pm »
Не,Майсторе...аз те разбирам,но ти явно не си успял мен:)


По т. 1 - Понеже съм пробвал и това, оста е вертикална, колелото се върти, все едно е пумпал, и при опит да бъде изместен наклонът на оста - същата се съпротивлява - наличен е и по този начин жироскопиращ ефект.  А ти казваш, че ЛИПСВА такъв. Не знам как си ме разбрал, но тук грешката не е моя.
По т. 2 - Какво наричаш оборот, или половин оборот? Нали колелото се върти, прави много обороти, а ти говориш за "половин оборот" напред или назад?
Ти кажи тогава - защо когато пумпалът се върти НЕ ПАДА? И чак когато скоростта му на въртене намалее достатъчно той се килва няколко пъти насам натам и пада.

НЕЩО ТИ СИ СЕ ОБЪРКАЛ...

Не съм говорил за промяна на наклона при оста на въртене!!!
1.Когато маховика е с вертикална ос и колата се движи по хоризонтална повърхност,жироскопичен ефект при завой НЯМА!Наклонът на оста не се променя!
Жироскопичният ефект би се проявил при страничен наклон на пътя - показах го с пример, караш ме да се повтарям?
При тази ситуация само едната страна на колата ще контактува с пътя за този участък,затова е важно какво би било сцеплението на гумите в момента!

2."Половин оборот" наричам хода на пръстите ти напред или назад(държейки каплата) по посока(или срещу) на въртенето!Това би било еквивалент на завоя при кола с маховик с вертикална ос.

Още - за автомобил 1,5-2 тона, маховик от 50 кг.си е направо смешна работа, че то всичките 4 или 6 или 8 колела са повече от 200 кг.с джантите и дисковете,то това са си чисти жироскопи.
За такъв автомобил би трябвало да е поне 200-300 килограма маховикът,направо не ми се мисли при катастрофа...:)

Между другото CPU преди мен правилно го е казал в 2-3 изречения (пост 15),аз просто пораздробих нещата!

Относно японските моторолери-там се ползва истински жироскоп-поне 2 маховика с НЕУСПОРЕДНИ оси!
Това е необходимо условие за запазване на стабилност в ПРОСТРАНСТВОТО,не в равнината!
Както и при някои кораби,както споменах.
Поради малката си маса,в сравнение с теглото на возилото,не са фатални за промяната на движението,но са достатъчни за поддържане на равновесието при покой и малки скорости!

Автомобил с як, въртящ се хоризонтално маховик(вертикална ос) би се държал така:
1.При завой по хоризонтална плоскост-няма проблем.
2.При завой с нормален вираж-вътрешните на завоя гуми са във въздуха по време на завоя.
3.При завой с обратен вираж-външните на завоя гуми са във въздуха,вътрешните са с малко сцепление и центробежната сила ги отлепя, изхвърля возилото от завоя.
4.При рязко преминаване към стръмен участък ще се вдигнат задните гуми за известно време.
5.При рязко преминаване към наклон надолу, ще се вдигнат за известно време предните гуми,което си е направо фатално,ако следва завой!
« Последна редакция: Август 27, 2014, 09:12:23 pm от atos »

Неактивен Maistora52

  • I'm first Omnologist in World
  • Почетен член на Форума
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 643
  • Пол: Мъж
Re: Съхранение на енергия чрез използване на маховик
« Отговор #27 -: Август 28, 2014, 04:58:02 am »
Видно е, че говорим за различни аспекти на жироскопичните ефекти.
Примерите на спорещите страни са верни само като частни случаи.
Реално - нещата са дефинирани и подчертани с червено в по-горния пост.
...
Темата обаче е друга: Ако вложим енергия в един маховик, как можем да я използваме най-ефективно?
...
Ако беше толкова просто и ефективно - явлението "жироскопичен ефект" отдавна щеше да е приложено в автомобилите - МАСОВО. Явно е обаче, че проекта "Girobus" не е оправдал очакванията.
...
И въобще не ми се спори, как би се движил един автомобил с маховик в него. Според мен не си струва.

Неактивен Аtos

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 4 290
  • Мисля, следователно...мисля!
Re: Съхранение на енергия чрез използване на маховик
« Отговор #28 -: Август 28, 2014, 11:35:12 am »
Даа,при всички случаи ще е удачно да се ползва при статични системи.
Ако не беше пустото му триене,правиш един маховик около 500кг,развърташ го на нощна ел енергия и си го ползваш денем...мечти:)

Неактивен Аtos

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 4 290
  • Мисля, следователно...мисля!
Re: Съхранение на енергия чрез използване на маховик
« Отговор #29 -: Септември 06, 2014, 02:00:33 am »
Абе я някой да помисли или да каже,ако вече е мислил - дали има резон в идеята да се направи маховик "увиснал" (лагеруван) на магнитна възглавница?
Това би облекчило загубите при триене и би запазило енергията на маховика за доста по-дълго време...
« Последна редакция: Септември 06, 2014, 02:04:19 am от atos »