Автор Тема: Въпрос за електромотор  (Прочетена 80349 пъти)

Неактивен miromad

  • Специалист
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 498
Въпрос за електромотор
« -: Февруари 18, 2011, 04:14:37 am »
Здравейте съфорумци.
По-долу съм прикачил две зле нарисувани схеми на постояннотоков мотор. Статора e N-N полюсен.
Въпроса ми е дали въобще ротора ще се завърти, и ако да, то при работа на този мотор дали ще има противо-ЕДС?
Аз си го представям така:
- когато едното рамо на рамката се отблъсква от единия полюс, то другото рамо на рамката се привлича от другия
- отблъскваното рамо се стреми да заеме позиция, която е най-далече от центъра на магнита (да речем горния магнит)
- привличаното рамо се стреми да заеме централна позиция (да речем в средата на долния магнит)
- рамките са 2, за да се балансира ротора
Ако може някой нагледно да обясни силите, които действат при тази постановка.
« Последна редакция: Февруари 18, 2011, 08:03:01 pm от miromad »

Неактивен miromad

  • Специалист
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 498
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #1 -: Февруари 18, 2011, 06:36:56 pm »
Промених картинките в първия пост, като обозначих магнитните полюси и на статора, и на ротора, а също така зададох и посоката на въртене.
Но не съм сигурен дали посоката на въртене е правилна. И да приемем че има магнитопровод на ротора.
Не съм следвал схемите на Лакатош или на Черногоров (не разбрах при Черногоров дали статора е монополюсен). Просто ми хрумна тази схема и реших да питам дали е възможно да тръгне. Не си спомням да съм виждал постояннотоков мотор с монополюсен статор (не знам дали този мотор може да се отнесе към Фарадеевия мотор).
Може ли някой да направи симулация на моята схема?

Неактивен miromad

  • Специалист
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 498
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #2 -: Февруари 18, 2011, 08:06:44 pm »
Готово. Вече са обозначени и двата полюса на статора.
А това ме наведе на мисълта за втори ротор, който ще се намира върху S полюса на статора и ще се върти по същия начин, както и вътрешния ротор.
Може би вече са изяснени всички схемотехнически данни, така че ако може вещите лица в тази област да се изкажат по въпроса.
« Последна редакция: Февруари 18, 2011, 08:08:58 pm от miromad »

batplamen

  • Гост
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #3 -: Февруари 19, 2011, 10:36:56 am »
Лично аз не оприличавам постановката със Лакатош.
- статора с тези приблизителни междини е пръстеновиден магнит;
- - как в пространството следва да се изобразят линиите на полето му?
- - - практически полезните области от полето са в местото на срезовете /разглеждайки го като част от много дълъг цилиндър/.

Отнасяйки постановката към тази на Лакатош, би следвало всички магнитни полюси да са само N /или само S, идентично е за анализа/.

mi6o

  • Гост
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #4 -: Юни 13, 2012, 05:53:07 pm »
Здравейте,
имам един въпрос и се надявам, че пиша в правилната тема. Имам един стар алтернатор (70А, работещ), от който искам да изправя АС тока през външни диоди, а не през диодите монтирани вътре. Какви диоди мога да използвам, за токове около 120А, като едновременно намаля напрежението до 5В (примерно)? Намирам в нета, диоди с 400В-80А, или нещо подобно, но не съм сигурен дали ще получа 5В. Захраването на ротора ще се извършва с помоща на пулсов генератор. моля за отговор. :)

Неактивен Радико

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 7 263
  • Пол: Мъж
  • Потребителя не съществува
    • http://martinov-radiko.blogspot.com/
  • Скайп: radiko1a
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #5 -: Юни 13, 2012, 07:05:45 pm »
@mi6o
Каквито и диоди да сложиш, ще изгориш алтернатора при такъв ток, освен ако не пренавиеш статорната намотка с по дебели проводници и по малко витки за 5-6 волта. Дебелината на намотките има пряко отношение към тока а не към мощността или напрежението. Ако превишиш мощността без да превишиш тока "чрез повишаване на напрежението" ще грее желязото, ако превишиш тока грее медта. така, че не си мечтай за 120 ампера, при оригинална намотка не се получава.Може би да стане с принудително охлаждане и на много хладно място   

CPU

  • Гост
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #6 -: Юни 13, 2012, 08:25:31 pm »
Ако алтернатора е за 15 волта 70 А, трябва да се пренавие (ако има място) с  по-малко навивки и по дебел проводник.

Както е така, не може да изгори, но няма да даде и по-голям ток, защото при 70 А се насища сърцевината на статора, и тока се ограничава. Един вид максималнотокова защита. Така е при всички алтернатори. При това положение, колкото намаляваме напрежението, си ограничаваме и максималната мощност получена от алтернатора.

Все пак, ако успееш да постигнеш 120 А, може да възникнат други препятствия, например пада върху диодите, който ще е съизмерим с работното напрежение, и мощността която трябва да разсейват, около 200 вата. Трудно ще се изгладят и пулсациите, ако е необходимо.

За възбуждането, този пулсов генератор трябва да може да дава хубав постоянен ток.

mi6o

  • Гост
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #7 -: Юни 14, 2012, 05:34:51 pm »
Благодаря за отговора. Предполагах, че ще се наложи пренавиване. Но премислих идеята за 120-те ампера. Мисля, че ме устройват и 70-те Ампера. Сега, това което ме вълнува, е дали с пулсиращото захранване за ротора, ще е възможно ли да се получи амплитудна модулация на изходната синусуида преди токоизправителя, в зависимост от честотата на възбуждане на роторната намотка? Т.е. ако за всяка Фаза от статорните намотки, магнитното поле не е постоянно (както е разчетено), а примерно преди да се достигне върховата точка синусуидата, магнитното поле да се увеличава в геометрична прогресия. Не съм сигурен точно как да го обясня, по начина както си го предсавям. Утре ще го нарисувам и ще го пусна, но ако някой все пак има идея моля. :)

CPU

  • Гост
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #8 -: Юни 14, 2012, 07:58:21 pm »
модулацията ( промяната ) на изходното напрежение чрез възбуждането е възможна, но с много условности, най-вече със скоростта на нарастване и честотата на модулиращите импулси. Възбудителната намотка има голяма индуктивност, и процесите в нея протичат сравнително бавно. Освен това, алтернатора има много полюси и основната честота на синусоидата е висока, 300-500 Hz. За да модулираш тази честота (синусоида) трябва възбудителната намотка да може да реагира на поне 10 пъти по-висока честота, т.е. да можеш да прекараш през нея 5 KHz. Това може да стане или с повишаване на напрежението на възбуждането 10 - 20 пъти, или с пренавиването на намотката с по-нискоомна. Управлението ще стане подобно на стъпков мотор с чопър, или като на новите нискоомни дюзи .
Магнитната система на ротора не е ламелирана, а от плътно желязо, направена е за постоянен ток, и ще реагира на всякакви импулси като им действа като спирачка. Желязото ще загрява.
« Последна редакция: Юни 14, 2012, 08:01:22 pm от CPU »

mi6o

  • Гост
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #9 -: Юни 16, 2012, 04:40:02 pm »
Разбира се условностите са много, но ако не се експериментира, няма да се получат никакви резултати. Загряването на роторната сърцевина, си мисля че е лесно отстраним "проблем". Потърсих из интернет инамерих 4-5 сериозни работи от щатите, които са доста изчерпателни по темата. Единият е за понижаване на разхода на гориво при превозните стредства, с повишаване на ефективността на алтернатора. Материалът е обемист и ще ми отнеме време да го прегледам детайлно. CPU благодаря отново за бързият и компетентен отговор. :)

mi6o

  • Гост
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #10 -: Юни 22, 2012, 03:48:58 pm »
altium текста е обемен и е на английски. Ще е проблем ли да го пусна като PDF без превод, и после като приключа с превода да побликувам на български ?

mi6o

  • Гост
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #11 -: Юни 25, 2012, 04:51:56 pm »
Ето го и PDF-ът, за който бях писал преди. 31 страници на английски език.
Заглавие: "Improving Alternator Efficiency Measurably Reduces Fuel Costs"
( Повивишаването ефективността на алтернаторите води до измеримо намаляване на разхода на гориво)- свободен превод.
BY MIKE BRADFIELD, MSME Remy, Inc.

Надявам се да е полезно. :)

Неактивен miromad

  • Специалист
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 498
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #12 -: Септември 27, 2013, 11:49:02 am »
Здравейте съфорумци.
Отново имам въпрос относно постояннотоковите мотори  ;D
Пък и като гледам, никой не ми е отговорил на въпросите, които съм поставил в началото на темата, но както и да е  8)
Имам отново идея за постояннотоков мотор, който не използва комутация /а с това автоматично отпада и Правилото на Ленц/. Но въпроса ми е дали в момента съществува такъв постояннотоков мотор, който не използва комутация?

Неактивен Иван Димов

  • Експериментатор
  • Сериозен
  • ***
  • Публикации: 1 050
  • Пол: Мъж
  • Невъзможно нещо е да докажеш, че нещо е невъзможно
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #13 -: Септември 27, 2013, 12:19:33 pm »
   miromad, не знам какво разбираш под комутация - може би превключване на тока от една бобина в друга, независимо дали е на ротора или на статора. Затова са нужни колектор и плъзгащи контакти (четки). Не знам каква ти е целта, ако искаш да е без четки, превключването може да е с електроника. Интересни са и униполярните генератори, които могат да работят и като двигатели, но са с твърде голям ток при много ниско напрежение. При униполярните генератори има СЕ, но са твърде неудобни с това ниско напрежение при огромни токове.

@praktik

  • Гост
Re: Въпрос за електромотор
« Отговор #14 -: Септември 27, 2013, 12:39:03 pm »
Цитат
При униполярните генератори има СЕ, но са твърде неудобни с това ниско напрежение при огромни токове.

Напрежението може да се вдигне, със AD-AD преобразувател. Отдавна мечтая да си направя униполярен генератор, ако знаеш устройството им, моля кажи как се прави такъв генератор.