Здравейте, понеже напоследък много се говори и пише във форума за икономия на гориво посредством странни поне за мен устройства, реших да дам малко суха техническа информация, която за съжаление е далече от люлеенето на махало и гадаенето на боб. Та, хвана ме мерака преди време и се опитах да докарам характеристика на аванса на ДВГ във функция от оборотите, подобна на показаната.
Идеята беше да разбера дали аджеба има смисъл от подобна корекция при гориво пропан-бутан. Оказа се, че ефектът от намесата надмина всичките ми очаквания, което се потвърди в едно пътуване на разстояние около
800км отиване/връщане. Среден разход около
8.5/100, като се има предвид морално остарялата каруца с 4 скорости и карането на връщане с около
120км/ч дълго време плюс честите изпреварвания на колони ТИРове.
Забелязани ефекти след намесата и малко регулировка на АГУто:
- Обороти на празен ход много стабилни около 500-600об/мин, според настройката. По каталог трябва да са 800-900об/мин;
- ДВГ стана много еластичен, карам си на 4та с оборотите на празен ход в града без никакви вибрации, сецания и прочие проблеми. При плавно подаване на газ колата си поема, което изключва честото ръчкане на скорости.
- На дълъг път при изпреварване колата е по-пъргава и няма нужда да се форсира мотора при загуба на обороти зад някой камион, който пърпори бавно.
В крайна сметка се оказа, че досега само съм хабил горивото и направо ме хвана яд. При същите условия същата каруца щеше да има разход 10/100, че и отгоре. Изводът е, че едва сега видях и разбрах предимствата на високоенергииното запалване в комбинация с правилната настройка на горивния процес.
В тоя ред на мисли е интересно какво правят хората с т.н. оптимизатори и ТАП, та даже и два такива.
Няма да навлизам в излишни подробни разсъждения, щото всеки с прилични познания за работата на ДВГ може да си направи изводите сам, съзерцавайки въпросната диаграма.
Между другото неправилната настройка на аванса при газово гориво води и до износване на клапанните легла и прегаряне на клапани. Причината е догарянето около изпускателния клапан, поради по-бавното горене на ниски до средни обороти. Проблемът е, че въпросните ТАП местят цялата характеристика в посока плюс, а не би трябвало, но така е по-лесно схемотехнически да се направи. Дълго време съм карал така с изместен +4-5град аванс, но корекцията е частична и недостатъчна, което води до известна загуба на мощност, преразход и утежнен топлинен режим на ДВГ.
Е, от мен това засега...
Поздрави...
Добавка...прикачвам диаграма на изменението на аванса във функция от оборотите с нанесена в синьо корекция за газ пропан-бутан. Както се вижда корекцията е доста сериозна с резултат перфектна работа на ДВГ на всички режими.