Автор Тема: Дневни светлини DRL (самоделка)  (Прочетена 65796 пъти)

Неактивен Радeв

  • Специалист
  • Стабилен
  • ***
  • Публикации: 640
  • Пол: Мъж
  • Скайп: Radoslav_Debian
Дневни светлини DRL (самоделка)
« -: Септември 24, 2012, 10:57:47 pm »
За тези, които незнаят идеята е следната:
Вместо задължителните къси светлини, през ШИМ директно се пускат дългите на около 30%.
Така при същото светене се намалява консумацията до около 30-40W от фаровете, габаритите не светят, дъъг живот на крушката.
Принципно има какво още да се желае, но мисля че това е доста опростен вариант. Аз сложих и ярък червен светодиод, вързан паралелно на фаровете.

За мосфети може да се използват IRF9Z34N, IRF5305.

П.С.  Друг вариант който съм срещал е през релета да се превключат дългите последователно, така крушките светят на 6V.
Продават се и готови модули за около 20-тина лева, с който има мек старт на фаровете и д.р. глезотии.

***
Altium:  схемата ти е добра, остава да помисли как да реализира плавно спиране и пускане на ШИМ-а, за да не светва студената крушка рязко на пълна мощност.
Идея: DTC на таймера 555 лесно се модулира с подадено напрежение на краче 5 - http://www.personal.psu.edu/axl17/242l9.pdf
Остава само да добавиш кондензатор и транзистор, който бавно (за около 3s) отнема напрежениеto, подадено през резистор към краче 5.
« Последна редакция: Септември 26, 2012, 04:15:20 pm от altium »

Неактивен EDM electronics

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 5 003
  • Z - Оркестър Вагнер
Re: Дневни светлини DRL /самоделка/
« Отговор #1 -: Септември 25, 2012, 11:19:12 am »
Радeв, късите светлини са къси не защото спиралата е с по-малка мощност в сравнение с дългите /напротив, повечето съвременни крушки са с по-мощни къси спирали/, а защото светят наблизо - на късо разстояние. В самата крушка има рефлектор, който прави това ограничение. Дългата светлина, макар и с по-малка мощност /това което искаш да постигнеш/ пак свети надалеч, макар и с по-слаб интензитет.

Подобно приспособление, нито ще замени късите светлини, нито ще доведе до някаква икономия от крушки. /За сведение, аз за 27 г. шофьорлък съм изгорил 1 крушка!/. С подобно приспособление ще затрудниш останалите участници в движението, както и с всички онези китайски джунджурии, дрънкулки и маймунджулъци от светодиоди, мигащи лампи и пр., които отвличат вниманието на шофьорите. Такива бълг. "граждани" строго биват санкционирани от пътните полицаи в Западна Европа.
« Последна редакция: Септември 25, 2012, 11:54:01 am от EDM electronics »

Неактивен roskoj

  • Наблюдаващ
  • Публикации: 16
Re: Дневни светлини DRL /самоделка/
« Отговор #2 -: Септември 25, 2012, 12:15:36 pm »
Здравейте.
EDM electronics, каква е идеята на дневни светлини DRL според теб, защото не съм съгласен с написаното.
Идеята на Радев не е лоша, защото става въпрос за светлата част от денонощието.
И да спомена, и за автомобилите с фабрично направени DRL светлини от лед-модули.

Поздрави.

zxsec

  • Гост
Re: Дневни светлини DRL /самоделка/
« Отговор #3 -: Септември 25, 2012, 02:21:45 pm »
... има доста автомобили, в които фабрично са реализирани дългите светлини с намалена мощност за DRL ...

sheki

  • Гост
Re: Дневни светлини DRL /самоделка/
« Отговор #4 -: Септември 25, 2012, 10:44:10 pm »
... има доста автомобили, в които фабрично са реализирани дългите светлини с намалена мощност за DRL ...

Посочи ми изрично такива аз до сега не съм виждал фабрични, за мен това нещо е в нарушение на закона, може да имат всякакви други светлини ама не и дълги светлини. Аз карам в момента с модул на късите светлини с 40% мощност и се вижда доста добре.


Неактивен Радeв

  • Специалист
  • Стабилен
  • ***
  • Публикации: 640
  • Пол: Мъж
  • Скайп: Radoslav_Debian
Re: Дневни светлини DRL /самоделка/
« Отговор #6 -: Септември 26, 2012, 12:07:55 am »
Настройил съм дневните светлини /дългите/ да светят визуално колкото късите. Предимството е че консумира над два пъти по-малко енергия. Да, свети в очите, но не повече от къси светлини, то това е и "замисъла" на дневните светлини. С намален интензиет на дългите през светлата част на деня е невъзможно да заслепи.
При тез печки на колела е цяло кощунство да ги  натоварвяш с допълнителни загуби.... Хората са измислили LED дневни светлини, но наще тикви - КАТ-аджии не отбират....
В статията са описани изключително компетентно всички аспекти около проблема "дневни светлини":
http://www.tuning.bg/avto-novini/drl-dnevni-svetlini-polezna-informaciya-otnosno-izpolzvaneto-im-v-balgariya-23124

И за десерт:
Цитат
Доводите могат да бъдат обобщени по следния начин:
1. Намалена забележимост на пешеходци, колоездачи и мотористи.
2. Отблясъци от диодните Дневни светлини.
3. Повишена консумация на гориво.
4. Увеличени въглеродни емисии.
5. Увеличени разходи за инсталиране и подмяна.
6. Изтощаване на акумулатора.
7. Намалена забележимост на стоповете на другите автомобили.
8. Дневните светлини карат водачите да забравят да включат късите светлини.
9. Намалена забележимост на колите без Дневни светлини.

Един от най-сериозните опоненти на Дневните светлини е Организацията на шофьорите ПРОТИВ Дневните светлини в Обединеното кралство (The Association of Drivers against Daytime Running Lights UK). Те твърдят, че проучванията, направени в северните страни, НЕ са показали намаляване на катастрофите или това намаляване е частично и свързано с увеличение на катастрофите специално с участието на пешеходци.

Според тях, въвеждането на Дневни светлини ще доведе до изпускането в атмосферата на Обединеното Кралство на повече от 1.8 милиона тона въглероден двуокис. Прави впечатление, че изчисленията и проучванията са направени на базата на 55W лампи, използвани в късите светлини. Не са взети предвид Дневните светлини, използващи диоди (LED), където консумацията е около 5W.

Доводите и проучвания на DADRL могат да бъдат намерени в следните документи:

П.С. Вие ако ми видите електровелосипеда как е накичен.... Отстрания има зелени светодиодни ленти, отзаде червени.
А, един познат дори си е монтирал син буркан на шосеен велосипед. :V
« Последна редакция: Септември 26, 2012, 12:44:36 am от Радeв »

Неактивен EDM electronics

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 5 003
  • Z - Оркестър Вагнер
Re: Дневни светлини DRL (самоделка)
« Отговор #7 -: Септември 27, 2012, 10:16:49 am »
Използването на дълги светлини при разминаването на автомобилите на не по-малко от 150м, в момента и на не по-малко от 50м зад друго МПС е забранено, независимо дали е ден или нощ. Причината е именно защото заслепяват. И няма никакво значение с каква мощност е крушката на колата, пък дори и да свети, като свещ.

Използването на светлини през светлата част от денонощието не е конкретизирано от закона, а е дадено алтернативно, т.е. "дневни светлини" - всякакви разрешени съгласно Наредба № 86 от 8 януари 2004г. и Директива 2008/89/ЕО на Комисията от 24 септември 2008г. (може и дълги, като се спазва горната забрана) или "къси светлини".

А специално за мотористите: През деня мотоциклетите трябва да се движат с включена къса светлина отпред и с включена габаритна светлина отзад! - съгл. Правилника за прилагане на ЗДвП. Габаритните светлини в никакав случай не са дневни светлини, още по-малко са къси светлини. Интензитетът и цвета на дневната светлина е нормирана: не по-малко от 400cd и не-повече от 800cd, температура 2856К. Площта на фара не трябва да е по-малка от 40 кв.см. и т.н.
 
Или казано с "две думи": Използваните светлини през деня, могат и да са дълги светлини, като се спазва забраната за тяхното използване съгласно чл. 70, ал. 2 от ЗДвП. Габаритните светлини в никакъв случай не са дневни или къси светлини.

« Последна редакция: Октомври 06, 2012, 05:28:42 pm от altium »

Неактивен Радeв

  • Специалист
  • Стабилен
  • ***
  • Публикации: 640
  • Пол: Мъж
  • Скайп: Radoslav_Debian
Re: Дневни светлини DRL (самоделка)
« Отговор #8 -: Октомври 12, 2012, 01:04:33 pm »
Според мен няма какво повече да се желае. Не ми се искаше да добавям допълнителни елементи, но няма как..... Би могло към гейта на мосфета да се подаде директно напрежение от габаритите. Но ще се вдигне много тока в изхода на 555 и може да се повреди.... Да се използва извод Reset е неуменстно понеже с P канален мосфет се работи в инверсен режим.
Остана платчица да измислим, според мен няма нужда от други "екстри". /Който иска екстри да си купи готов модул - 20лв са в магазина..../ Или най-добре да си купи светодиодни дневни светлини.

П.С. Би било полезно да се  вкючва 15-20 секунди след запалване на двигателя.
Но аз обичам да карам по инерция на изгасен двигател... :P /това в кръга на шегата, но се случва да паркирам по инерция, ей така за купона/
« Последна редакция: Октомври 12, 2012, 03:48:52 pm от Радeв »

Неактивен Радeв

  • Специалист
  • Стабилен
  • ***
  • Публикации: 640
  • Пол: Мъж
  • Скайп: Radoslav_Debian
Re: Дневни светлини DRL (самоделка)
« Отговор #9 -: Октомври 13, 2012, 03:05:03 am »
79XX е стабилизатор за отрицателно напрежение, а аз го използвам за стабилизиране на виртуална/повдигната маса. По-добре от ценер с резистор.... :)
М/у другото с още един 555 или само с един 556 лесно ще стане пускането на фаровете със закъснение след запалването на двигателя. T.е. докато спре да свири ремъка. :D /Mоже да измислим няква детекция за свирене на ремъци и докато не спре няма пускане на фарове ......   8)/
« Последна редакция: Октомври 13, 2012, 06:48:03 pm от Радeв »

mkereziev

  • Гост
Re: Дневни светлини DRL (самоделка)
« Отговор #10 -: Януари 21, 2013, 08:28:14 pm »
Аз съм ги направил по тази схема, светят на 50% дългите и съм много доволен. Досега са ме спирали 3 пъти през деня за проверка и не е имало проблем с КАТ.
« Последна редакция: Януари 22, 2013, 09:21:44 am от Maistora52 »

Чичо Манчо

  • Гост
Re: Дневни светлини DRL (самоделка)
« Отговор #11 -: Март 06, 2013, 01:37:28 pm »
Здравейте ! малко да събудя темата : понеже виждам че се е оформил малък спор за къси или дълги DRL светлини искам да поясня : В Европа е забранено да се ползват дългите за тази цел дори и с намален капацитет на светене, за това всички производители на автомобили за европейския пазар ги правят така че да се включват автоматично късите ( може и с номинален капацитет на светене . С това се съобразяват и производителите на аксесоари които представляват част от автоматичното включване на DRL светлините . В северна Америка се ползват ( т.е. е разрешено ) дългите светлини но до 60 процента от капацитета , с това се съобразяват всички производители на автомобили, както и европейски и азиатски когато произвеждат за американския пазар. Искам само да припомня че в Мексико и повечето щати на САЩ не са задължителни , само в Канада доколкото знам са . А сега и малко коментар по въпроса от мен: всички ние знаем че в нашата мила родина всеки прави каквото си иска, както си иска и когато  си пожелае и тези които трябва да контролират и наказват никакви ги няма  ( май поради незнание на закона иначе биха изкарали повече парички от всичко друго ) . Може би повечето от нас знаят че неоригиналния ксенон е абсолютно незаконен и даже опасен, доста от нас знаят че допълнителните халогенни фарове ( дори и заводските оригинални ) се включват само при намалена видимост под 50 м..Трябва да се научим да спазваме законите или най-малко да се съобразяваме с другите около нас, особено на пътя защото там е опасно за всички ни .

Неактивен EDM electronics

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 5 003
  • Z - Оркестър Вагнер
Re: Дневни светлини DRL (самоделка)
« Отговор #12 -: Март 06, 2013, 02:09:17 pm »
Чичо Манчо, много добре и вярно казано. Подкрепям напълно!!!

Няма да има проблеми, ако всеки си слага каквито си иска джунджурии, стига да са позволени от закона и да не пречат на останалите. Ама както казваш, у нас 90% правят точно обратното на това което трябва. Масово шофьорите си вдигат нагоре късите светлини и слагат много силни крушки, за да виждат те добре, а останалите да ги заслепяват. Омръзнало ми е да хабя нерви по пътя от подобни меко казано идиоти - оправия няма. Обикновено, точно те си слагат всякакви забранени светлинки и др. играчки, които отвличат вниманието на останалите участници в движението и създават условия за пътни инциденти, като израз на рогашкия си произход и манталитет, зародил се в градски условия.
« Последна редакция: Март 06, 2013, 02:11:04 pm от EDM electronics »

Неактивен x_name41

  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 940
  • מוזיקה מאריכה את החיים
    • https://www.sanmina.com/
Re: Дневни светлини DRL (самоделка)
« Отговор #13 -: Март 08, 2013, 07:08:01 pm »
Ето предоставям на вашето внимание моето старо изобретение: "Дъгова газоразрядна лампа за автомобилни фарове". Идеята си спомням ми дойде, когато много отдавна съзерцавах импулсната лампа на светкавицата на обикновен фотоапарат и си помислих, дали не може да се направи подобна лампа само че за продължително светене и за автомобил, и ето така накрая измислих дъговата лампа за автомобилни фарове. Бих искал да отбележа, че тогава по онова време още тези лампи ги нямаше в България, нямах нито интернет, нито източници за подобна разработка, просто идеята ми хрумна ей-така както си съзерцавах импулсната лампа на фотосветкавицата, то и затова всъщност тръбичката много прилича на лампа на фотосветкавица :) От технологична гледна точка такава тръбичка в настоящия момент е напълно възможно да се изработи от поликристален алуминиев окис (керамична полупрозрачна тръбичка) като тези в натриевите лампи, като преди време тяхната изработка уж била много скъпа, според сведенията от руската техническа литература по газоразрядни източници на светлина :)
« Последна редакция: Март 08, 2013, 11:07:49 pm от x_name41 »

pecata

  • Гост
Re: Дневни светлини DRL (самоделка)
« Отговор #14 -: Януари 19, 2015, 06:08:47 pm »
Радев, виждам, че темата е стара, но ми се искаше да попитам как да накарам схемата ти да не ограничава мощността до 30%, а да си работи на 100%? Не искам да ограничавам мощността, защото ще захранвам 2X20w диоди (а не халогенни крушки) и искам да светят на 100%, че се боя да ги димирам (скъпички са диодите). Иска ми се и да се запази опцията за забавеното палене. Благодаря предварително.