Автор Тема: Запалителни системи с управление на предварението  (Прочетена 101513 пъти)

vdomov

  • Гост
« Последна редакция: Юли 24, 2011, 11:31:18 am от vdomov »

Неактивен fever_wits

  • Beginner
  • *
  • Публикации: 74
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #1 -: Декември 20, 2011, 10:30:46 am »
Здравей Altium,
някоя от идеите успял ли си да я вградиш успешно?
Става дума за двуцилиндров двигател от Фият 126, имам преработено делко от Пасат 2, бубина и комутатор (пак от Пасат 2) , и търся решение да монтирам електроника в която да опиша зависимостта между обороти и ъгъла който определя момента на подаване на искрата.

Идеята е, че решения от типа Mega* нещо си е безсмислено, защото 1-во че компютрите струват повече от колата и 2-ро, че там зависимостта е ъгъл, обороти и вакум. Което доста ще усложни ни настройването на самия компютър.
Във форума на Рено, видях, че има кой да изработва, но нямам дотъп да набивам сам настройки.
ТУК има интересно решение, но цената е висока и няма гаранция дали ще стане.
« Последна редакция: Декември 20, 2011, 08:12:22 pm от Altium »

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #2 -: Декември 20, 2011, 11:37:38 am »
Здрасти, fever_wits... за да стане това, което искаш трябва първо да знаеш характеристиките на оригиналния регулатор на ДВГто, който е механичен - центробежен. Аванс процесорът от посочения линк може и да ти свърши работа, но максималния ъгъл ми се струва леко ограничен. Това зависи от максималните обороти на твоя двигател и режимите на работа. При променлив товар е добре авансът да зависи и от вакуума, като може и без това, но ще има загуба на мощност, преразход на гориво и т.н.
Принципно регулатор на аванса във функция от оборотите може да се направи, но не си струва при положение, че има готови продукти. Още повече ако не си на ти с електрониката и съвременната елементна база. Съществуват и по-прости аналогови схеми, които имат предимството на плавно регулиране, но са по-капризни към настройка. При цифровите, базирани на микропроцесори винаги има някаква стъпка на дискретизация, но пък няма настройки. В крайна сметка ти си решаваш.
Ето ти линк http://www.iveco.org/download/126p/docs/knijka/ с книжка за Fiat126p, долу прикачвам отрезка с данни за оригиналната запалителна система(стр.6). За въпросното ДВГ са дадени максимални 4500об/мин и оригинално липсва вакуумен регулатор на аванса. Не е дадена кривата на изменение на предварението във функция от оборотите, така че ще трябва да я откриеш някак си.

Неактивен fever_wits

  • Beginner
  • *
  • Публикации: 74
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #3 -: Декември 22, 2011, 10:49:18 am »
Имам свалена зависимостта между ъгъл на запалване и обороти, въпроса е елементарна електроника. Нещо на което да си набия данните, да има евентуално COM порт, да мога да ги програмирам. Иначе стробоскоп имам, мога да си намеря оборотомер, мисля даже и да сложа временно детонационен датчик, да го свържа към един светодиод , за да мога да коригирам кривата ако навляза в режим на детонации.

Въпроса опира до хардуера.

Неактивен fever_wits

  • Beginner
  • *
  • Публикации: 74
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #4 -: Ноември 16, 2012, 12:20:30 pm »
Здравейте,
след близо година като цяло се ориентирах към това решение http://www.electronics.gompy.net/cdi/
В момента става дума за двигател на ВАЗ 2101, 12003, на който в момента се прави почти основен ремонт. Имам графики както за зависимост ъгъл - обороти, така и вакум - обороти (това ще си е механично за сега)
Спрямо руската схема има и плюсове има и минуси, поне на теория. В случая голям минус поне за мен е че не мога да сменям режима. Голям плюс е че има обратна връзка с компютъра, т.е. вади данни в движение колко оборота и колко ъгъл е отклонил. Със стробоскоп лесно може да се направи проверка дали е вярно.
 
Търся колега от Варна или Шумен, който може да ми помогне с програматор, в смисъл да, да му дам чипа и да го налее. Когато имам някакви резултати ще пиша :)
« Последна редакция: Ноември 16, 2012, 12:22:24 pm от fever_wits »

koko5

  • Гост
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #5 -: Декември 23, 2013, 04:05:02 pm »
Темичката е стара, но все пак...

Някакви успехи в горепосочените проекти?

По темата... разработвам собствен проект за аванс процесор(ТАП) от доста време. Вече повече от година стои прибран в шкафа.
Проекта е на етап разработен хардуер, но поради недобре работещ софтуер не е монтиран в автомобила.

Малко повече за проекта:
Автомобила е с две бобини, а ТАП-а базиран е на 2 Пик процесора 16F628A, като практически представлява два аванс процесора на една платка.
Прекъсва се веригата между ЕCU и бобината и там се монтира ТАП. Сигнала от ЕCU влиза и се обработва от пик процесора след което се управлява изработеното от мен изходно стъпало(ignition coil driver), което комутира бобината.

Ако някой все още има интерес по темата, ще дам повече подроности, схема...

Неактивен valex

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 511
  • Пол: Мъж
  • изчислителна техника
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #6 -: Декември 23, 2013, 04:37:35 pm »
Здрасти koko5 !
Аз имам интерес в тази област. По-точно пълно управление на двигател. Включително и въвеждане на няколко таблици за работа с алтернативни горива и оптимизация на режимите на работа на двигателя. Това включва и алгоритмите подобни на аванс процесор.
Виж тук: http://mazeto.net/index.php/topic,7273.0.html
Можем да обсъдим някоя схема и идеология.

koko5

  • Гост
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #7 -: Декември 24, 2013, 08:52:02 am »
Здравей,

Прегледах проекта за мегата... доста надълбоко си се метнал :)
Но, както виждам ве можеш да се похвалиш с успехи.

Прегледах и схемата на vdomov. По всичко изглежда, че е разработена за мотопед. Изходния транзистор KT3117 е подобен на добре познатия BC337, което означава липса на комутатор за бобината. При наличие на интерес мога да предоставя схемата, която съм ползвал за моя комутатор. Изработена е по ръководство на австралийски кит за сглобяване - купувате си частите + една експериментална платка.

Относно моя проект...
Имам две съмнения затова защо не работи коректно:
1. Не съм написал добре софта
2. Пик процесора е бавен

И докато за първия въпрос ще трябва обстоен преглед на кода, то за втория може би отговора ще е по-лесен. Както казах процесора е 16F628A работещ на 4МХз с вътрешния осцилатор. Това проблем ли е? В смисъл може ли честотата да се колебае, което да се отразява на измерените времена? Знам, че скоростта не е висока, но дали е прекалено ниска...
« Последна редакция: Декември 24, 2013, 09:48:45 am от Maistora52 »

Неактивен valex

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 511
  • Пол: Мъж
  • изчислителна техника
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #8 -: Декември 24, 2013, 09:14:50 am »
Относно PICа не му е толкова проблемно, че си на вътрешен генератор. С него може да пуснеш и RS232. Но по-добре е да го пуснеш с кварц примерно на 16MHz. Проблема е, че на тези процесори clock се дели на 4 и това е скоростта на изпълнение на командите.
Кое точно не ти работи коректно?
На какво си писал софта? Ако погледнеш в моите сорсове на С има доста изчисления т.е. има достатъчно време за обработка. Е вярно аз съм на ATMEGA128 16MHz.
Пусни схемата. Евентуално и алгоритъма.
« Последна редакция: Декември 24, 2013, 09:49:26 am от Maistora52 »

koko5

  • Гост
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #9 -: Декември 24, 2013, 01:36:55 pm »
Софта е писан на Си. А проблемите сякаш идват с промяната на оборотите. Какви ли не глупости писах в кода за да запали колата после след определено време да минава на сметки. Двигателя се въртеше някакси, но като настъпя педала гаснеше.

Ето схемата и кода.  :)

Накратко...
Ползвам трите таймера.
таймер0 измерва времето между зареждането и запалването(сумата на двете дава времето за един оборот.
таймер1 с него задавам момента на запалване
таймер2 с него задавам времето на започване на зареждането

Сега понаправих още сметки...
Ако двигателя се върти с 1000 оборота и го изфорсирам до 5000 и това става за около 1 секунда(приблизително)

С апроксимация установих че при започването на втория оборот двигателя вече ще се върти с около 1080-1100 оборота, което е около 10% увеличение на скоростта, в същото време аз разчитам на измереното време(с таймер0) да направя сметките и да определя момента на запалването. Но... поради (очевидно) вече остарялата информация за скоростта след изчислението аванса ще избяга с доста градуси...
« Последна редакция: Декември 24, 2013, 01:41:30 pm от koko5 »

Неактивен valex

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 511
  • Пол: Мъж
  • изчислителна техника
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #10 -: Декември 24, 2013, 02:29:22 pm »
По схемата бих ти препоръчал вместо 7805 да ползваш LM2940- има по-добър обхват на напрежения. Аз ползвам за крайни GS14C40.
Това с оборотите го има. При мен донякъде е полурешено.
Писах си в Рено форума с Румен, който от доста години се занимава с ТАП точно по този въпрос, но той така и не пожела поне да спомене някаква идея как е решил въпроса.
Аз съм вградил в софта два алгоритъма за 'предсказване' : единия е 'last interwal' т.е. последния период на импулсите от тахометъра (директно съм закачен на датчика на хол), другия е AlfaBetaGamma алгоритъм, който е описан в Megasquirt сайта. Правя оценка на грешката динамично и избирам, кой алгоритъм е по-точен в момента и неговите данни взимам. Въпреки това имам проблеми с предсказването.
На теория всичко трябва да е наред, но на практика не е :(
Можем да помислим по теоретичното решение.
При теб може би се получава следния проблем: понеже с вдигане на оборотите се намаля времето  между импулсите възможно е твоето предсказание на предварението да се окаже по-дълго от истенския импулс към бобината. Тоест ти изоставаш от импулса на CPU на двигателя.
Затова ако срешнеш такъв случай (чакаш за изтичане на времето на аванса, а пристигне нов инпулс към бобината) просто веднага подай импулс към бобината. Така поне ще пуснеш оригиналния ъгъл на запалване.

koko5

  • Гост
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #11 -: Декември 24, 2013, 03:04:57 pm »
Прегледах LM-a, въможностите му наистина са по големи, като поне за мен основното му предимство е че няма да изгърми при пренапрежение. Затова на 7805ца му нанизах диодите отпред. Крайния ти транзистор е сравнително равностоен на BU941. Пазиш ли го с нещо?
(прилагам схемата по която съм правил комутатора)

На Румен ТАПа е комерсиален продукт, нормално е да не иска да си даде сметките. Моя е любителски :)

За алгоритмите намерих:
http://www.megamanual.com/ms2/alphabeta.htm - (не съм го чел още) ще почета да видим какво ще излезе :)
Прегледах С-и файловете от твоя сорс код, но не успях да открия алгоритъма. Би ли ми го посочил, или споделил (ако не е там).

Неактивен valex

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 511
  • Пол: Мъж
  • изчислителна техника
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #12 -: Декември 24, 2013, 03:31:55 pm »
И какво като е комерсиален? Можеше поне една идея да пусне. Ще му изям хляба :)
Транзистора има един обратен диод само. То в него си има всякакви защити. А и бачка от 5V директно.
Това е алгоритъма. Има го на още едно място.
Пускам ти часта с алгоритъма.
По принцип идеата е като задачка за 8 клас: равномерно равноускорително праволинейно движение.
« Последна редакция: Декември 24, 2013, 03:36:57 pm от valex »

koko5

  • Гост
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #13 -: Декември 24, 2013, 04:12:44 pm »
Благодаря!

Отдолу добавям схемата на комутатора.

elektros

  • Гост
Re: Запалителни системи с управление на предварението
« Отговор #14 -: Декември 24, 2013, 11:49:23 pm »
Колеги, темата е много интересна, помислете за комерсиализиране след влизане на новите изисквания за стандартите за изгорели газове. Вече имам няколко клиента с опели, които са със променени параметри на ЕСМ за да отговарят на стандартите, като това са промени, правени в Германия....Видимо си личи, че компютрите са отваряни и чипа на горивната карта е сменен. Колата става куц кон, но има лепенка на предното стъкло, че е ЕВРО 4.....
« Последна редакция: Декември 26, 2013, 05:10:28 pm от elektros »