Автор Тема: Идея за електро-мотопед  (Прочетена 154805 пъти)

Неактивен mzk

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 622
  • Пол: Мъж
  • http://analogov.com
    • analogov.com
Идея за електро-мотопед
« -: Януари 03, 2009, 11:07:45 am »
Имам предвид колело с електромотор или мотопед/моторетка.

В южен парк в гр. София преди време видях нещо като детско колело, на което беше монтиран малък електромотор (май беше някакъв стартер) и малък акумулатор.

Не знам какви са параметрите на стартерите, но на вилата имам един и според мен няма да е сложно да се монтира на нормално колело и лятно време да се използва.

Ето тук има такива проекти: http://www.evalbum.com/type/BICY

Мотопед със стартер от Тойота: http://www.evalbum.com/1754
-------------

Информация за стартера на ВАЗ 2101: http://katalog.bos.ru/01/start.htm

« Последна редакция: Януари 03, 2009, 01:14:57 pm от mzk »

ppankov

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #1 -: Февруари 05, 2009, 10:04:58 pm »
Привет MZK,
нещо много се надъхах да се пробвам със едно електро-скутерче:)
Днес колеги ме заведоха на Горубляне, под моста, там един човек продава скутери със блокирали двигатели за най много 300 лева. Към половин час чаках и не се появи търговеца, утре пак ще отида, в събота пак.
Също така, в Илиенци един човек продавал електромотори най различни видове и ще отида да
ги огледам за нещо подходящо за скутера.
Иначе в нета доставчици и производители колкото щеш, както на електро-скутери така и на части.
Търговци на части в нета:
http://www.electricscooterparts.com/index.html

Прозводители от Китай:
части - http://en.unitemotor.com/Product.html , както и с електро комплекти за автомобили.
цели електро-скутери - http://www.tosheen.cn/en/contact-en.asp

Колеги ентусиасти от Полша, с  реплики на велосипеди в електро:
http://pojazdyelektryczne.arbiter.pl/

Поздрави

Неактивен miromad

  • Специалист
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 497
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #2 -: Февруари 05, 2009, 11:57:03 pm »
Ето на какво попаднах днес, може да е от полза:

http://www.overunity.com/index.php?topic=6727.0 - DEK motor with U-coreless coil or Lenz boxing against Lentz

Това е идея за електромотор с ниска консумация на ел. енергия.
« Последна редакция: Април 16, 2011, 12:52:45 am от altium »

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #3 -: Февруари 06, 2009, 09:50:01 am »
Здравейте...
miromad, браво бе, колега...много интересно четиво...относно преодоляване закона на г-н ЛЕНЦ. Мястото му е в съответната тема, мисля. U-образна намотка...хммм, може...трябва да се пробва.
« Последна редакция: Април 16, 2011, 12:53:23 am от altium »

ppankov

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #4 -: Февруари 06, 2009, 06:53:20 pm »
miromad,
браво страхотен линк, изчетох всичко почти на един дъх :)

getca, явно ще разцъкаме темата за Lenz.

Днес пак ходих да си търся скутер или мотопед с блокирал двигател, но за съжаление,
човекът ги продал вчера на една автокъща за по 300 лева... 8 бройки.
Нищо де, продължавам да търся :)


Seeker

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #6 -: Март 09, 2009, 10:17:37 am »
За електродвигател за колело може да се използва алтернатор от кола. Той е по-малък и по-лек  от стартер, разчетната мощност на магнитната система е около 3кВт. При спускане по инерция или спиране може да  връща част от енергията в акумулаторите. Необходимо е да се сглоби управляваща електроника за трифазно управление (DC-AC converter) и да се монтират 4 бр акумулатори 12В-7А/ч . Единственият недостатък е необходимоста от механичен редуктор който да намали оборотите от 160 об/сек на ел.двигателя на 10 оборота/сек  на задното колело (за скорости от 70км/час).  По-доброто решение е да се направи двигател "direct drive" - на каплата се монтират постоянни  магнити и към тях се поставя магнитната система на статора с намотките. Това обаче е голяма играчка и ако минеш през дупка задължително ще  правиш основен ремонт. Има едни нови перални машини без ремъчен редуктор, с системата "direct drive" - диаметара на двигателя е около 40см и дебелина 5см и е закрепен директно на казана на пералнята. Управлява се с честотен регулатор.
Но каквато и задвижваща система да се направи , пак остава въпроса с енергията -откъде ще се вземе и как ще се съхранява.

http://www.youtube.com/watch?v=G7wid_8k_7k&NR=1
« Последна редакция: Март 09, 2009, 10:51:04 am от Seeker »

Duke_BG

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #7 -: Март 10, 2009, 04:17:17 pm »
http://www.vromos.com/categories_show.php?CategoryID=10
ето ги електо мотопедчетата предлагани от Българска фирма

Scooter / Мотопеди
VROMOS.com Purca 50 1 800.00 лв
VROMOS.com Eco 2008 Electric 1 300.00 лв
VROMOS.com Eco 2010 Electric 1 400.00 лв
Контролер за VROMOS Eco 2008 80.00 лв
Зарядно за VROMOS Eco 2008 40.00 лв


цени в ЛВ без ДДС

« Последна редакция: Март 10, 2009, 04:30:40 pm от Duke_BG »

nikolos

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #8 -: Април 20, 2009, 08:27:10 pm »
чета и ми стана интересно...

Аз от години изследвам темата за електроколело. Изпробвал съм дори два мотора при различно разположение на двигателя. За съжаление не с особен успех.
Но ми направи впечатление Seeker:

"  Необходимо е да се сглоби управляваща електроника за трифазно управление (DC-AC converter) "

Може ли да поясниш какво точно имаш предвид, че не ми е много ясно как искаш на велосипед да имаш трифазен асинхронен двигател с управляваща електроника?

Поздрави

ppankov

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #9 -: Април 23, 2009, 02:58:53 am »
чета и ми стана интересно...

Аз от години изследвам темата за електроколело. Изпробвал съм дори два мотора при различно разположение на двигателя. За съжаление не с особен успех.
Но ми направи впечатление Seeker:

"  Необходимо е да се сглоби управляваща електроника за трифазно управление (DC-AC converter) "

Може ли да поясниш какво точно имаш предвид, че не ми е много ясно как искаш на велосипед да имаш трифазен асинхронен двигател с управляваща електроника?

Поздрави

(DC-AC converter) -> Постояннотоков - променливотоков преобразувател ;)

Seeker

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #10 -: Април 23, 2009, 10:18:02 am »
чета и ми стана интересно...

Аз от години изследвам темата за електроколело. Изпробвал съм дори два мотора при различно разположение на двигателя. За съжаление не с особен успех.
Но ми направи впечатление Seeker:

"  Необходимо е да се сглоби управляваща електроника за трифазно управление (DC-AC converter) "

Може ли да поясниш какво точно имаш предвид, че не ми е много ясно как искаш на велосипед да имаш трифазен асинхронен двигател с управляваща електроника?

Поздрави
Здравей , нямам представа до колко си запознат с електрониката , но ще пробвам да ти опиша как работи преобразувателя. Естествено това е валидно за трифазни асинхронни или синхронни двигатели , за обикновенните четково-колекторни двигатели не е приложимо. Но поради факта че се използва алтернатор за кола преправен като синхронен двигател е наложително да се използва преобразувател. За да се завърти ротора на двигателя е необходимо въртящо магнитно поле създадено от трите групи статорни намотки на двигателя. Те се управляват от три транзисторни моста които се захранват от последователно свързани акумулатори - примерно общо 48 В. Газта представлява потенциометър с който се променя честотата на задаващия генератор , а от него сигнала постъпва към дефазатор на +-120 градуса . Така мостовете се управляват от три отделни сигнала дефазирани на 120 гр. и с една честота. Отделно възбудителната намотка се захранва с напрежение което е във функция от натоварването на двигателя.
Надявам се да съм бил изчерпателен.

Неактивен gotiniq7

  • Експериментатор
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 409
  • Пол: Мъж
  • Домашен екпериментатор
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #11 -: Май 31, 2009, 12:04:44 am »
Това е най-елегантното решение. И най-икономичното. Алтернаторите са по 1 киловат за дизелите, и без проблем ще дадат 3-4 киловата за няколко минути. Управлението с ротора е още по-лесно.

Seeker

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #12 -: Май 31, 2009, 09:21:28 pm »
Това е най-елегантното решение. И най-икономичното. Алтернаторите са по 1 киловат за дизелите, и без проблем ще дадат 3-4 киловата за няколко минути. Управлението с ротора е още по-лесно.
Алтернатор от 1кВт за 24В( от камион) ще има магнитна система като за 6кВт двигател. Единственият проблем пак си остава източника на енергия : може би литиево-полимерни акумулатори? За да може бързо да се усвоява енергията при спиране . Така разхода на енергия ще само за аеродинамично съпротивление. При добро въздушно охлаждане алтернатора може да работи без ограничение , за разлика от използване на стартер - където е работата е ограничена от лагерите на статора и четките. За електро-мотопед е достатъчно алтернатор от автомобил с мощност 500Вт / 12В - магнитната система е като 3 кВт ел.двигател.
« Последна редакция: Май 31, 2009, 09:27:02 pm от Seeker »

Неактивен gotiniq7

  • Експериментатор
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 409
  • Пол: Мъж
  • Домашен екпериментатор
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #13 -: Май 31, 2009, 11:00:19 pm »
Да те питам нещо по задачата, управлението как ще е най-удачно? Да кажем за начало 4 бр тягови по 50 амперчаса, 48 волта общо. С честотно регулируем трифазен инвертор е ясно, но ако инвертора дава 20 волта на фаза спрямо нула постоянно, а регулирането на въртящия момент става само от ротора? Добре ли ще е? Или ще трябва заедно с трифазното  ??? То на майтап ще подкарам един мотопед на ток, но поне да е както трябва направен.

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #14 -: Юни 01, 2009, 10:43:46 am »
Здравейте, що такива сложнотии, бе хора, не че не може да стане, де... ;) Едно време в гр.Сливен правеха страхотни ел. мотори по японски лиценз, четкови, с възбуждане от ПМ. Имам един на 48в, има страхотен въртящ момент и лесно се управлява с ШИМ. Отпадат всякакви генератори на 3фази, инвертори и т.н. Е, ще трябва редуктор, щото оборотите са доста високи, но може да стане. Я, намерих ги...http://www.dynamo-bg.com/e2/e1235/e1280/e1427/index_bul.html...викали им Динамо-Сливен... ;D На 48в са до 300Вт мощност и 4000об/мин, нагоре напрежението се увеличава, а оборотите спадат. Допускат 5-кратно краткотрайно претоварване по ток и тия 300Вт стават примерно 1.5кВт, което си е 2к.с., а теглото е само 5кг. Е, акумулаторите са тежички, поне засега, докато не пуснем някой източник на св.енергия... ;)

Идеята е ясна, мисля, така че смело напред... ;D