Автор Тема: Идея за електро-мотопед  (Прочетена 154818 пъти)

Неактивен gotiniq7

  • Експериментатор
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 409
  • Пол: Мъж
  • Домашен екпериментатор
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #15 -: Юни 03, 2009, 12:54:30 am »
Калифорнийската хай-тек компания Mission Motors представи серийния електрическия байк Mission One. Американците са произвели най-бързият байк в света, развиващ 240 км./ч, с въртящ момент 135 Nm при 6 500 об./мин. С него можете да изминете 240 километра с едно пълно зареждане и то при постоянна скорост от 100 км./ч. Машината няма скорости – качвате се и карате, преди това дърпате щепсела от контакта.
Пълният цикъл на възстановяване на електричеството в акумулаторните батерии отнема под 2 часа при 240V /щатски стандарт/ и 8 часа при напрежение от 120V.

Фирмата Mission Motors е разработвала своя прототип в продължение на две години при постоянни тестове. Работата е преминавала без много шум около екипа и идеята, но накрая те са създали електрически мотоциклет с малки по обем батерии, които същевременно са издръжливи, така че машината да може да се конкурира с бензиновите мотори.
Mission Motorsports се нарича „зеления” състезателен тим на компанията. Те имат намерение да тестват и да участват с Mission One на  TTXGP на 12-ти юни догодина. Това означава, че разработката на американците ще бъде първият мотоциклет без вредни емисии, участващ в легендарната надпревара на остров Ман.

Тежестта на скоростната електричка е с 15 кг. повече от тази на познатите ни байкове. Батерията е литиево-йонна High Energy с интегрирана система Thermal Management. Електрическият двигател е с течно охлаждане, 3-phase AC Induction.

Mission One може да се нарече безкомпромисен електрически байк, според производителите. Тест пилотите са на мнение, че той предлага отлично поведение на пътя, изминава впечатляваща дистанция с едно зареждане, не излъчва вредни емисии и е безшумен. Мощността и подаването на газ могат да бъдат програмирани в зависимост от типа езда.
Първите ел. мотоциклети ще се появят на пазара в началото на следващата година. От линията на компанията в Калифорния ще излязат 300 машини. Първите 50 броя ще се предлагат като версия Premier Limited Edition на цена от  $68,995 .

bobby_fwd

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #16 -: Юни 05, 2009, 07:56:55 pm »
Погледнах горе-посочения линк на "динамо" и гледайки характеристиките виждам, че има два вида вътрящ момент "Продължителен въртящ момент при нулева скорост (Nm)" и "Константа на въртящ момент (Nm/A)" , кое да взема при изчисленията за малка електро-триколка? Налага се изчисляването на редуктор или зъбна предавка. Благодаря и моля да ме извините за невежеството.
« Последна редакция: Юни 05, 2009, 07:58:37 pm от bobby_fwd »

Seeker

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #17 -: Юни 26, 2009, 09:13:45 am »
Здравейте, що такива сложнотии, бе хора, не че не може да стане, де... ;) Едно време в гр.Сливен правеха страхотни ел. мотори по японски лиценз, четкови, с възбуждане от ПМ. Имам един на 48в, има страхотен въртящ момент и лесно се управлява с ШИМ. Отпадат всякакви генератори на 3фази, инвертори и т.н. Е, ще трябва редуктор, щото оборотите са доста високи, но може да стане.


Проблемите на ел.двигателите с ПМ са повече от предимствата им. Системата многоламелен колектор и четки  са капризни и с ограничено време за експлоатация . Ъгъла на завъртане  на четките спрямо равнината на ПМ определя въртящия момент и пределните обороти. Това е основния проблем при използването им за тягови двигатели, където е необходима динамика в режимите на работа. А трифазните инвертори не са повече по-сложни от един ШИМ регулатор. Има готови ИС които оптимизират конструирането.

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #18 -: Юни 26, 2009, 09:30:32 am »
Кой каза, че електрониката не е капризна, особено пък ако е "Направи си сам". Моята бормашина също е с колекторен двигател, а работи повече от 15г. без проблеми и то с як тормоз. Колега Seeker, я порови из сайтовете и виж какъв тип ел. мотори слагат хората по света в самоделни превозни средства с електрическа тяга. Японците вграждат синхронни ел. мотори в техните хибриди, но там по начало идеята и направата са други.
Е, всеки има право на избор, но май само си приказваме, а резултат няма... ;)

Seeker

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #19 -: Юни 29, 2009, 07:37:20 pm »
Кой каза, че електрониката не е капризна, особено пък ако е "Направи си сам". Моята бормашина също е с колекторен двигател, а работи повече от 15г. без проблеми и то с як тормоз.

Бормашината няма 30-50 и повече ампера ток през колектора. Бормашината не гони максимален въртящ момент при всички режими (обороти).
 А електрониката не се произвежда по метода "Направи си сам", фирми като Митсубиши произвеждат силови електронни модули разчетени да се натоварват максимално. Проблема с правилното изработване  е въпрос на подготовка на конструктора. А по света хората слагат синхронни двигатели за да могат да възстановяват енергията при спиране и да се извлича максимална механична енергия от килограм двигателна установка. Двигателите с постоянни магнити , даже и от вида "с редкоземни елементи" не са оптимални.
Темата е много дълга за коментар и предлагам да се разтегне в следващи постове. За заинтересуваните в следващият пост ще пусна една схема за трифазен инвертор с ИС IR2130. Всички елементи са налични на пазара и сумата за части е около 120лв.

Неактивен gotiniq7

  • Експериментатор
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 409
  • Пол: Мъж
  • Домашен екпериментатор
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #20 -: Юни 29, 2009, 08:07:45 pm »
Пусни схемата да я поръчам при един приятел. Тъкмо съм на синхронна трифазна вълна... Алтернатор от трактор Болгар :)

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #21 -: Юни 29, 2009, 09:57:36 pm »
[Бормашината няма 30-50 и повече ампера ток през колектора. Бормашината не гони максимален въртящ момент при всички режими (обороти).

Бормашината гони точно това, колега, щото как се завиват винтове за дърво Ф8-10мм на минимални обороти. Нямам желание да споря, просто факти... ;) Друг въпрос е, че в нашия случай гоним минимална цена и проста конструкция. А трифазния инвертор правил ли си го или е само идея... ???...такова нещо не се пуска и настройва лесно. В крайна сметка струва ли си напъна за един мотопед... ??? Е, ако е за спорта (и модерната технология), може... ;D

Неактивен gotiniq7

  • Експериментатор
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 409
  • Пол: Мъж
  • Домашен екпериментатор
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #22 -: Юни 29, 2009, 10:16:54 pm »
Бормашината лапа ток на кило, за това и е охлаждащата турбина. Икономичност ни трябва на нас, трифазния е 150% по-добър - така пише уж в книгите. Интересува ме ротора как да се преработи?

shraika

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #23 -: Юни 30, 2009, 12:22:45 am »

Seeker

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #24 -: Юли 01, 2009, 07:14:58 pm »

Бормашината гони точно това, колега, щото как се завиват винтове за дърво Ф8-10мм на минимални обороти. Нямам желание да споря, просто факти... ;) Друг въпрос е, че в нашия случай гоним минимална цена и проста конструкция. А трифазния инвертор правил ли си го или е само идея... ???...такова нещо не се пуска и настройва лесно. В крайна сметка струва ли си напъна за един мотопед... ??? Е, ако е за спорта (и модерната технология), може... ;D

В дрелката едва ли протича ток повече от 4 А,  за колектора и четките това не е проблем, но ако станат 50А и за 1 мин... ????
Често минималната цена проваля експеримента. По-добре е да се направи по-скъпо и да работи , отколкото евтино , но неработещо.

Както и да е.

Пускам ел.схема за преработен алтернатор за 12В/ 55А ( от ЛАДА) . Схемата на ШИМ е малко особенна и е свързана с конкретна конструкция, с цел да се регулира въртящия момент в режим на двигател и генератор за въстановяване на енергията -затова не я показвам.  Можете да си направите най-прост реостатен ограничител , тока през възбудителката не повече от 2- 2,5А. При направата на платката да се спазват правилата за работа с ВЧ-токове и да се осигури добро( принудително) охлаждане на транзисторите. Свързващите кабели до двигателя трябва да са с минимална дължина и оразмерена дебелина (10 кв.)

За  gotiniq7 :Ако ползваш алтернатор за друго напрежение , трябва да се промени малко схемата. Ротора не се пипа. Трябва да запазиш четките и да ги изведеш на кабели извън корпуса на алтернатора. Премахваш от статора регулатора и изправителните диоди и свързваш намотките в триъгълник (защото  оригинално са в звезда), внимавай с началата и краищата им !!!


« Последна редакция: Юли 01, 2009, 07:20:36 pm от Seeker »

Неактивен gotiniq7

  • Експериментатор
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 409
  • Пол: Мъж
  • Домашен екпериментатор
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #25 -: Юли 02, 2009, 08:38:29 am »
Благодаря! Имах идея да се оставят диодите, и през друга схема която възбужда ротора да връща енергията в акумулатора. Просто се взима напрежението от стопа и с него се управлява комутацията двигател-генератор

Seeker

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #26 -: Юли 02, 2009, 02:55:02 pm »
Просто се взима напрежението от стопа и с него се управлява комутацията двигател-генератор
Не е толкова просто . Дали  една електрическа машина е генертор или двигател се определя само от посоката на предаване на енергията ,в нашия случай от въртящия момент.
Връщането на енергията и сега става през шунтиращите диоди, ама акумулатора не сварва да я  поглъща. Това е основния проблем - времето за зареждане на оловните акумулатори , и ако напрежението на захранващата шина стане по-високо от определено , то схемата за захранване на възбудителката намаля тока през нея. Ако се намери начин за бързо зареждане на кондензаторна батерия с енергията на спирането то може да се свърже към схемата. За сега най-успешната работеща система за възстановяване на енергията е механична - вариатор и супермаховик - има ги в формула 1.

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
  • https://t.me/BGfreeman
    • http://analogov.com
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #27 -: Юли 03, 2009, 09:42:28 am »
http://kostov-motors.com/tractionmotors/dcseriesmotors/...



Подходящи ДС мотори за мотопеди, Ф80мм, 0.9кВт. Що ли не виждам 3-фазни изпълнения... ;) Фирмата производител изнася здраво за САЩ. Техни мотори се вграждат успешно при конверсия на автомобили там. Търсят се поради изгодната цена. За клиенти в БГ се правят отстъпки. Който има интерес да им пише, пращат ценова листа и подробни характеристики на избрания модел.
Надявам се да съм бил полезен с тази информация... :)

Ray Breadbury

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #28 -: Юли 03, 2009, 05:52:49 pm »

Бормашината гони точно това, колега, щото как се завиват винтове за дърво Ф8-10мм на минимални обороти. Нямам желание да споря, просто факти... ;) Друг въпрос е, че в нашия случай гоним минимална цена и проста конструкция. А трифазния инвертор правил ли си го или е само идея... ???...такова нещо не се пуска и настройва лесно. В крайна сметка струва ли си напъна за един мотопед... ??? Е, ако е за спорта (и модерната технология), може... ;D

В дрелката едва ли протича ток повече от 4 А,  за колектора и четките това не е проблем, но ако станат 50А и за 1 мин... ????

минималната цена проваля експеримента. По-добре е да се направи по-скъпо и да работи , отколкото евтино , но неработещо.

Както и да е.

Пускам ел.схема за преработен алтернатор за 12В/ 55А ( от ЛАДА) . Схемата на ШИМ е малко особенна и е свързана с конкретна конструкция, с цел да се регулира въртящия момент в режим на двигател и генератор за въстановяване на енергията -затова не я показвам.  Можете да си направите най-прост реостатен ограничител , тока през възбудителката не повече от 2- 2,5А. При направата на платката да се спазват правилата за работа с ВЧ-токове и да се осигури добро( принудително) охлаждане на транзисторите. Свързващите кабели до двигателя трябва да са с минимална дължина и оразмерена дебелина (10 кв.)

За  gotiniq7 :Ако ползваш алтернатор за друго напрежение , трябва да се промени малко схемата. Ротора не се пипа. Трябва да запазиш четките и да ги изведеш на кабели извън корпуса на алтернатора. Премахваш от статора регулатора и изправителните диоди и свързваш намотките в триъгълник (защото  оригинално са в звезда), внимавай с началата и краищата им !!!





А няма ли някъде втора употреба части 120 лева са малко но за който ги има
или поне част от частите.
А може ли генератора на ладата да се ползва и за стартер така както е на ремъка и с твоята схема
Имаш ли снимки  на частите или поне спецификация кое съпротивление колко вата коя намотка колко навивки кой траф какви хенри
Добре да предположим че с твоята помощ(знания и опит) и с моите пари и труд съм го направил Какъв КПД ще има ако е 60-70% не ми  трябва  аз с най обикновен пост ток двигател и стар акумулатор пак ще си карам там ммм скутерчето ли инвалидната количка ли или роботчето  което строим в университета
Би ли подал схема за подкарване на мотор  от голям принтер те са май 4 фазни  и са доста големички
а схема за подкарване на стъпков мотор,
Би ли ми казал какво да направя че едно моторче  което върти си ди - то  на почти повредена записвачка да го накарам да тръгне и да спира  а какво трябва да направя за да подкарвам и спирам  и двигателче от стар твърд диск те са много изящни конструкции леки и са удобни в някой случай например за секретна брава да я задействат кой би се сетил какъв мотор съм ползвал и ше му се налага да  почва да удря с кирката а до тогава ...не само ще са го гепили но и ще знае вече окончателно колко ще лежи...
 A da ne zabrawq twoite mneniqsa mnogohubawi ot tqh strui  mnogo hys i erudiciq  wie tuk  w beinsa ste nqkolko 4oweka akiwa.
« Последна редакция: Юли 03, 2009, 05:58:07 pm от Ray Breadbury »

Seeker

  • Гост
Re: Идея за електро-мотопед
« Отговор #29 -: Юли 08, 2009, 08:40:39 pm »

А може ли генератора на ладата да се ползва и за стартер така както е на ремъка и с твоята схема

Неможе да се ползва за стартер през ремъка - ще се скъса ремъка, а и въртящия момент е малък. Ако смениш ремъка с двойна верига и сложиш зъбни колела за редукция 1:20 ще стане.