Автор Тема: Ел. Двигател на Стовбуненко COP~40 (Зубцовый эффект Стовбуненко)  (Прочетена 32775 пъти)

wanderer

  • Гост
Ами доколкото разбрах от статията "разходката с Москвето" е мечта за следващата година. Сиреч 1960-та.
Та така.

А по въпроса със силата на тези двигатели наистина е интересно! Трябва да се приложи СЕРИОЗНА сила за да "изтърве стъпка"!  При мен на ЦНЦ-то двигателят по оста Z е около 1.5 Nm и когато машината е изключена от тежестта на шпиндела Z "потъва", но при включен двигател ... 7 kg. си ги движи без проблем с ускорение 300 G. И работи. В смисъл понася и допълнително натоварване от съпротивлението на материала. Хибриден е разбира се, но това не е толкова важно.

Коравички са тия моторетки, но управлението им е сложно = скъпо и освен това принципа им на работа е такъв, че дори и да не се върти двигателя консумира същия ток, което го прави неприложим за електромобил.

Неактивен oneman

  • Специалист
  • Активен
  • ***
  • Публикации: 249
  • Пол: Мъж
  • Направи го за да го разбереш
wanderer, май нещо не си разбрал от съобщението за 'Москвич', та за това ще ти го преведа.

Цитат
Еще в 1960 году изобретатель Стовбуненко, по разработкам которого было принято специальное решение ВПК, демонстрировал на стареньком "Москвиче" свои электродвигатели, позволявшие ездить целый день по городу на энергии обычного аккумулятора.

превод:
Още в 1960 година изобретателя Стовбуненко, за разработките на който е прието специално решение на Военно Промишления Комплекс (разбирай засекретени),
е демонстрирал на старичък 'Москвич' своя електродвигател, позволяващ да се вози цял ден из града от енергията на един обикновен акумулатор.

Стъпковият двигател консумира енергия, когато не се върти за да задържи позицията, но ако му изключиш напрежението няма да консумира енергия.


Mario

  • Гост
 Здравейте колеги,  само едно уточнение,       "стареньком "Москвиче" свои электродвигатели"  -   използва се множествено число,   тоест Стовбуненко вероятно е използвал повече от един двигател.

Неактивен valex

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 512
  • Пол: Мъж
  • изчислителна техника
Въпрос: 1960 г.  кои Москвичи са били стари? 408?

Неактивен Maistora52

  • I'm first Omnologist in World
  • Почетен член на Форума
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 643
  • Пол: Мъж
Аз например помня Москвичи 401, 403...
Относно цитата - може и да е техническа грешка - те руснаците с техните падежи побъркват всички...
« Последна редакция: Февруари 27, 2013, 12:59:53 pm от Maistora52 »

CPU

  • Гост
CPU
Ти направо ме хвърли в нокаут
би ли написал какво повече знаеш за тази двигатели без противоелектродвижеща сила.
малко със закъснение ти отговарям:
двигателят се казва реактивен, няма намотки или постоянни магнити в ротора. Ротора представлява парче желязо ( може и ламелирано) с нарязани по периферията зъби. Нама особена разлика в конструкцията на мотор от такъв тип и на стъпков мотор от същия тип, само на стъпковия зъбите са повече.
Има разлика в управлението. При стъпковия мотор обикновено не се ползват обратни връзки, подава се  импулси на фазите и се разчита той да ги изпълни докато дойде следващия импулс.
При моторите, съвременното управление включва следене на положението на ротора и подаването на фазовите импулси е строго определено в зависимост от положението на зъбите на ротора спрямо тези на статора. Захранващия импулс  се подава преди зъбът на ротора да е застанал срещу съответния зъб на статора, и спира, когато двата зъба застанат един срещу друг.
Интересно е също, че този мотор може да работи и като генератор, чрез промяна на момента на захранващия импулс, в този случай импулса е възбудителен. Може да се направи и с отделна възбудителна намотка, Механичната енергия от въртенето се преобразува чрез индуциране на ток в статорната намотка.
Намотките на статора се управляват с т.н. чопър, който регулира тока в намотката и същевременно осигурява стръмо нарастване на този ток за да може да се покрият и високите скорости на въртене, също както при стъпковите мотори и нискоомните дюзи при двг.

Това е супер кратко обяснение, но има и по-обширни ако потърсиш в интернет са реактивен мотор или равнозначното switched reluctance или  variable reluctance motor. Има и материали за разработки на такива генератори за ветро турбини и за двигатели аутомотив.



Неактивен Радико

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 7 263
  • Пол: Мъж
  • Потребителя не съществува
    • http://martinov-radiko.blogspot.com/
  • Скайп: radiko1a
Е благодаря, успокоих се. Описаното от теб устройство се нарича "синхронен двигател със зъби" поне аз така съм го изучавал. И той си има противоЕДС както всички останали ел-машини. Ти сам го обясняваш косвено:
Цитат
Интересно е също, че този мотор може да работи и като генератор, чрез промяна на момента на захранващия импулс, в този случай импулса е възбудителен
Просто момента на противоЕДС-то е леко променен и противоЕДС-то се възприема като силно променен косинус. Като променяме момента на възбуждането вкарваме косинуса в нормата и от двигател става генератор. Само че, не знам накъде всъщност заорахме с тия стъпкови двигатели като идеята на Стовбуненко е съвсем различна от тях. Става дума за съвсем обикновени правотокови двигатели. Зъбците представляват: Представете си, че сте извадили ротора и сте му нарязали резба с плашка  някои хора го наричат и флашка. Само че, зъбите на резбата не са спирала а са концентрични окръжности. Подобни зъби има и на статора така, че да се разминават с тези на ротора. Съответно, за да се сглоби такъв двигател,  е необходимо е статора да е от две получерупки.           
   
« Последна редакция: Март 01, 2013, 08:19:48 am от Maistora52 »

wanderer

  • Гост
колега - oneman в очерка който прочетох с описанието и картинката : "Где можно увидеть такой електромобиль или токарной станок? Пока нигде. Мы помечтали и перенеслись несколько лет вперед!", не е описано представяне пред ВПК.
А това което виждам на картинката вече обясних какво представлява и как работи. Елементарно е. Предполагам ще се съгласите, че ако ефективността на това нещо е х40, то тогава хибриден стъпков двигател /ХСД/ трябва да е с още по-висока такава. А няма данни за ХСД с КПД>1. От принципа му на работа и от описанието "Стовбуненко присоединил к сети, ..." може да се направи и извода, че има ограничение по максимални обороти вследствие честотата на мрежовото напрежение - 50 Hz. А именно rpm max = 50/брой зъби на ротора x 60. В неговия случай =50/48х60=62,5 rpm
От тук можем да си направим извода, че с това устройство няма как реално да задвижим автомобил /още повече Москвич от първите поради теглото им/ с повече от около 6 км/ч, освен ако не увеличим честотата на входните импулси. Което пък по мое мнение също е било трудно осъществимо през 60-та година.
Това устройство по мое мнение е една от първите разработки на стъпков двигател. Предимството му е в отсъствието на сложен контролер за управление на оборотите. А като се замисля дори и за ВПК през тия години стъпковият двигател си е бил новост ...
« Последна редакция: Март 03, 2013, 01:40:44 pm от Maistora52 »

Неактивен Радико

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 7 263
  • Пол: Мъж
  • Потребителя не съществува
    • http://martinov-radiko.blogspot.com/
  • Скайп: radiko1a
В началото в първата публикация на "oneman" В линка който е посочил от руския сайт:
http://www.skif.biz/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2855&pagenum=1 Ясно е написано:
Цитат
Одни из главных параметров при проектировании двигателей является зазор между ротором и статором. Известно, что магнитное поле убывает пропорционально четвертой степени расстояния, поэтому зазор стараются сделать как можно меньще. Сегодня он ограничен только тепловым расширением метала и технологие обработки. Стовбуненко же зубцами практически перемешал ротор и статор, сведя зазор к нулю.

Това никой ли не го разбра. Хайде стига с тези стъпкови двигатели и помислете как Стовбуненко е "перемешал ротор и статор" И се е получило така, че практически няма междина "или луфт" между ротора и статора " на руски зазор"
Пак повтарям зарежете стъпковите двигатели и потърсете стругар за да се провери какво точно е направил Стовбуненко.   

Неактивен oneman

  • Специалист
  • Активен
  • ***
  • Публикации: 249
  • Пол: Мъж
  • Направи го за да го разбереш
Радико,
Това, което цитираш е мнение на човека, създал темата в skiff.biz.
Той не е откривателя и няма нищо общо със Стовбуненко.
Електрическият двигател е механична машина и няма как да избягаме от въздушната междина,
защото тя е продиктувана от механични причини.
Тази идиотска идея за зацепването на ротора и статора чрез някакви зъби е от руския форум, и няма нищо общо с изобретението.
Как ще се избяга от топлинното разширение или от радиалното и аксиално биене при въртенето на ел. двигателя?
Къде ще отидат тези луфтове? Така че, ако ще се върти тази машина ще и трябва въздушна междина. От технологията на обработка и
качеството на лагерите може да следва някакво намаление, но не може да се направи безкрайно малка.

Идеята, според мен, е чрез използването на ефекта на назъбването да се намали спада на полето предизвикано от
въздушната междина.
Тогава учените не са могли да обяснят ефекта 'по нАичному', и сега не могат да го обяснят, защото теорията с нищо не се е
променила от тогава до днес.

Просто трябва да се експериментира и току виж сме постигнали нещо такова:
http://www.youtube.com/watch?v=eWSAcMoxITw
 ;)