Автор Тема: Електрически скутер  (Прочетена 17855 пъти)

vaskonti

  • Гост
Електрически скутер
« -: Март 18, 2013, 11:39:25 am »
Здравейте, нов съм в този форум и попаднах на него, докато търсих решение на проблем с ел. скутера ми. Първо малко информация за скутера. Купих китайски електро скутер 850W с 4 батерии х 12 волта и безчетков мотор преди 3 години за жена ми да ходи на работа с него. Първата и втората година всичко беше добре, но сега имам следния проблем. Най- образно казано мотора прекъсва. При определено положение на гумата, при подаване на "газ" мотора не тръгва. След промяна на позицията на мотора/гумата/ и подаване на газ тръгва, но движението не е равномерно и е накъсано, а мощността е много по-малка. Виждам, че има доста запознати хора  в тази насока и моля за помощ къде да търся проблема. За сега мерих съпротивление на намотките между фазите и няма такава, която да е изгоряла. Имам съмнения за контролера или някой от трите датчика на Хол. Мерих и напрежението по време на работа на мотора.  Когато го натоваря /задържам гумата с помощта на лост опрян в земята и облягащ в гумата/ показва някакви ненормални тоци от 350-400 V. Доколкото знам мотора работи на 36 V.
« Последна редакция: Март 18, 2013, 12:00:29 pm от Maistora52 »

Неактивен Maistora52

  • I'm first Omnologist in World
  • Почетен член на Форума
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 643
  • Пол: Мъж
Re: Електрически скутер
« Отговор #1 -: Март 18, 2013, 11:59:21 am »
Мисля, че сам даваш отговора, приятелю! Подчертал съм го в поста ти, къде да търсиш проблема - в намотките вътре в главините - вероятно някоя от групите дава накъсо. Мерил си едно, а то може да е друго. За повече съдействие - ако имаш електрическата схема от производителя - пусни я тук, да й видим недостатъците, че може пък нещо съвсем - трето - да се окаже.
« Последна редакция: Март 18, 2013, 12:05:18 pm от Maistora52 »

Неактивен valex

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 512
  • Пол: Мъж
  • изчислителна техника
Re: Електрически скутер
« Отговор #2 -: Март 18, 2013, 12:28:19 pm »
Здравей vaskonti
Малко трудно е да се прави диагностика от разстояние, но мага да ти кажа аз какво бих проверил.
Предполагам нямаш електрическа схема.
Първо правиш визуална преценка дали няма някой пукнат, шчупен разпоен, не добре запоен елемент. Дали няма скъсана жица. Гледаш за промяна на цвета на корпус на елементе ( цвета става към кафяво или матова промяна в лъскавината от прегряване). Проверяваш ако имаш възможност по време на работа дали нещо не прегрява или да грее 'ненормално'.

Можеш да провериш ако имаш осцилоскоп изходните и  входните сигнали към управлението. Но си мисля, че нямаш такъв затова :
Почваш първо от датците на хол: мериш ги с уред на съпротивление (всички трябва да имат едно и също съпротивление няма значение какво е) между всичките крака и с обръщане на поляритета на уреда. Същото правиш и като си поставил врътката на уреда на 'диод'. Добре е да си записваш показанията да не ги объркаш. Ако измерванията са еднакви (или подобни до +- 10%) приемаш, че датчиците ти са здрави ако ли не сменяш този който е с различни параметри (имаш голям проблем ако 2 датчика са скапани :(  )
По същия начин правиш измервания на крайните транзистори на управлението. Ако има някой с различни стойности от другите 2 го сменяш.
Ако има диоди в управлението проверяваш и тях на проводимост в едната и другата посока.
Естествено при измерени съпротивления =0 ома или близки до 0  смятай че е изгорял елемента.
Ако искаш пусни една снимка на управлението.
Успех!

vaskonti

  • Гост
Re: Електрически скутер
« Отговор #3 -: Март 18, 2013, 11:41:01 pm »
Благодаря за бързите отговори. Тъй като нямам осцилоскоп ще меря с мултицет първо съпротивлението на датчиците на хол. По принцип единия изход не би трябвало да го отчита, тъй като той би трябвало да връща информация в зависимост от магнитното поле. Вече съм разглобил електромотора за оглед и на първо гледане няма намотки с промяна в цвета. Надявам се и да нямам проблем с тях, че е много разправия. Утре ще меря датчиците и ще разглобя управлението, което е като на електрическите велосипеди, но без рекуперация. Ако се наложи подмяна на датчиците се чудя, дали да не подменя и трите за да са с еднакви параметри. На сегашните не се виждат никакви означения. По измерените стойности дали ще мога да намеря подобни и дали ще е проблем ако не са еднакви с оригиналните. Сега се сещам, че правих още едно замерване на напрежението излизащо от управлението, но при изключена букса за датчиците. Тогава напрежението за момент го има и почти веднага става "0". Предполагам, че понеже няма обратна връзка и затова е така. Това ме навежда на мисълта за повреден датчик.
« Последна редакция: Март 19, 2013, 09:59:05 am от Maistora52 »

Неактивен valex

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 512
  • Пол: Мъж
  • изчислителна техника
Re: Електрически скутер
« Отговор #4 -: Март 19, 2013, 09:20:10 am »
Датчиците трябва да са ти ключови. Би трябвало да има някакъв надпис ако ли не слагаш каквито намериш със съответния поляритет. Може да станат и от компютърни вентилаторчета. Друг вариант е да ги захраниш и да мериш изхода им при завъртане на магнитите.
« Последна редакция: Март 19, 2013, 09:59:32 am от Maistora52 »

vaskonti

  • Гост
Re: Електрически скутер
« Отговор #5 -: Април 05, 2013, 10:34:51 pm »
Има развитие по моя проблем. Закупих 3бр. датчици на Хол, които бяха най-близки на външен вид до тези от разглобения електромотор. При замерване на два от изводите, параметрите на новите и на един от монтираните датчици показаха еднакви стойности. Предполагам, че останалите два са дали дефект и предстои смяна. Има малка спънка от течен метал с който са фиксирани към ламелите на статора, но предполагам, че ще се справя.