Турбовентилаторния двигател, който се ползва в съвременните пътнически самолети прави точно това - засмуква огромни количества въздух пред себе си и ги избутва зад себе си, като по този начин движи самолета:
Турбореактивния засмуква само въздух необходим за горенето на горивото, и изхвърля само продукта на горене.
Чисто реактивния двигател си носи и горивото и окислителя и е единствения, който може да работи на височини над 20-тина километра.
По писанията на epwpixieq-1 аз разпознавам турбовентилаторния двигател. Ако той има нещо друго напредвид - да го обясни.
Другото за което се сещам е ... е една скица на Леонардо Да Винчи:
но както се сещате, това е една безкрайно неефективна концепция. Била е нещо нечувано преди 500 години, но сега ...
Въпроса е в закона за запазване на импулса. За да получиш импулс напред, трябва да изхвърляш маса назад. Колкото по-голяма маса изхвърляш, или с колкото по-голяма скорост я изхвърляш, толкова по-голям импулс получаваш. Турбовентилаторния двигател разчита на масата на околния въздух, взима го отпред и го запокитва отзад. В огромни количества. Има обаче има проблем - не можеш да взимаш неограничено количетво въздух отпред. Колкото повече смучеш, толкова по-малко става въздуха отпред и реално изхвърляш по-малко отзад. За да взимаш повече ти трябва по-голям отвор. по-голям отвор означава по-голяма перка, която е по-тежка, това пък почва да ограничава оборотите, което пък ограничава дебита и се завърта един затворен кръг.
Турбореактивния двигател пък набляга на скоростта - изхвърля по-малко количество газове, но с много по-висока скорост.
Чисто реактивния ... ми той няма с какво да се похвали - каквото си носи, това ще изхвърля. И при него се набляга на скоростта, щото масата е ограничена.
Обаче скоростта зависи от скоростта на горене на горивото. То е крайна величина. Колкото по-голяма е тази скорост, толкова по-големи са изикванията към горивната камера (или това, което ще направлява газовете в една посока - назад). Идеално ще е да ползваме взривове на материал с изключително висока скорост на горене, ма ... взривове в затворена камера се нещо дет е мног отудно за контрол и изискванията за якост на камерата правят това начинание доста проблематично от финансова и чисто технологична гледна точка.
Съществува и проблема с подаването на гориво в камерата, в която има високо налягане. Колкото по-голяма скорост имаме на изхода, толкова по-голямо е налягането в самата камера. За да вкарваме гориво, трябва да го подаваме с налягане по-високо от това в камерата ... и почват едни помпи, едни горивопровди ... и излиза че на теория става, ма на практика ...