Няколко мисли и от мен.
Магнитите на пумпалчето не са с различна дебелина, както вече бе споменато това от Maistora52. Интересното е, че няма кой знае какъв дебаланс, когато е пуснат пумпала в началото на клипа (говоря за двойното му пускане върху пластмасовата кутийка !). От Механиката се знае, че маса по разстояние от център, или точка на закрепване, създава въртящ момент, или дебаланс. При пумпала имаме от едната страна най-дългото магнитче, намиращо се на разстояние L от центъра на пумпала, и най-късото магнитче, намиращо се на 90 градуса спрямо страната с най-дългото магнитче на пумпала и то на същото разстояние L1. С други думи L=L1 . Сумарно две по две страните не са в равновесие.
Става интересно, когато се развърти пумпала в купата. Дебалансът липсва ! Защо ? Защото полюсите и на двата вида магнити, статорни и роторни, е с еднакъв поляритет!
Още един много важен аспект влияе на въртенето, както беше отбелязано в по-предните коментари. А именно, че дължината на магнитите определя разстоянието на действие на магнитните линии, а от там и силата, с която се отблъскват роторните и статорните магнити.
Има и още един фактор. Това е ъгълчето, на което са изместени осите на статорните магнитчета спрямо осите на роторните такива. При такова разположение на магнитите, магнитните полета се разпределят по различен начин, при който най-голямата сила на отблъскване (намираща се върху всяка от осите на магнитите, и оказваща най-голямо съпротивление) е избегната !
Интересно е какво точно се случва с фолиото. Дали получава поляритет, или е само изолатор на свободните електрони от въздуха ?! Ще трябва да се разгледат Лифтерите и опитите на T. Townsend Brown. Аз по-скоро си го представям като пръстен, върху който се натрупва заряд (положителен или отрицателен), с концентрация на заряд повече при 4-те магнита. А големината на концентрацията зависи от полето на тези 4 магнита.
Някой има ли представа какво е Хидравличен съединител ? Използват се при мото и електрокарите. С по-прости думи имаме цилиндър и маховик, който е разположен в цилиндъра. Между цилиндъра и маховика имаме масло. Когато цилиндъра се развърти, той увлича маслото, а маслото от своя страна увлича и развърта маховика. Тук имаме нещо подобно според мен, само че е насочено в обратна посока. Когато пумпала се върти по часовниковата стрелка, концентрираният заряд се разлива по фолиото точно в момента, когато се срещат статорни и роторни магнити.
Това са размишления. Ще пробвам с опит.
едит: Поправям си грешката.