Автор Тема: Преобразуване на двупосочно (възвратно-постъпателно) в еднопосочно движение  (Прочетена 22470 пъти)

Неактивен miromad

  • Специалист
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 497
По какъв начин най-лесно може да се преобразува двупосочно /възвратно-постъпателно/ в еднопосочно движение?
Необходимо е да се оползотворят и двата хода /един напред, един назад/ и да се преобразуват в два хода напред.

Неактивен lda_has

  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 323
  • Пол: Мъж
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
  • Скайп: lda_has
miromad Най лесно става с два крайни изключвателя и обръщане по механичен път изпълнителното устройство. Но да се мисли адекватно по заданието трябва повече инфо, драсни една скица, дай малко материал за размисъл. Вярвай, че ще има много идеи.

Атанасов_Хасково

Неактивен Радико

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 7 263
  • Пол: Мъж
  • Потребителя не съществува
    • http://martinov-radiko.blogspot.com/
  • Скайп: radiko1a
Най достъпният вариант е с преобразуване на възвратно постъпателното движение във въртеливо и после с два задни венеца от колело да се превърне във еднопосочно въртеливо което да се превърне във постъпателно. Другият за който се сещам е принципа на лебедките "Тирфор" Клатушкаш се двураменен лост на който двете рамена със щанги и самозаклинващи се зъби избутват рейка "или стоманено въже" винаги в една посока:
https://www.google.bg/search?q=%D1%82%D0%B8%D1%80%D1%84%D0%BE%D1%80&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=OGQtVbmQKIOjsgG6nIOgBw

batplamen

  • Гост
Две бутални помпи, за постъпателния и за възвратния ход. Може и една, която да е двойно действаща. Изпомпвания флуид може да се организира като еднопосочно насочено движение, пък било то кръгово, постъпателно и т.н.
Може би повече конкретика във въпроса би предизвикала и повече такава в отговорите.

Неактивен miromad

  • Специалист
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 497
Скица има в този мой пост - http://mazeto.net/index.php/topic,4822.msg66993.html#msg66993
Реших да си сглобя умален модел на моята идея и затова трябва да преобразувам движението на късото рамо на лоста нагоре-надолу в еднопосочно такова и да използвам това движение за въртенето на постояннотоково електромоторче.
Трябва ми нещо, което да не е сложно техническо изпълнение и ефикасно да преобразува и двете движения /а не само едното/ в еднопосочно.
Мислих дали да не използвам еднопосочни съединители, зъбни колела, вериги или нещо такова.

Неактивен Аtos

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 4 290
  • Мисля, следователно...мисля!
miromad, не мога да ти разбера идеята на темата?
Не разбирам и изписаните коментари под нея до тук?

Радико го е обяснил най-точно, но малко объркващо за някой незапознат човек с механичните приводи.
batplamen също предлага добър вариант за хидравлично изпълнение...

Решението на тази задача е измислено преди повече от 500 години и в съвременен вариант се нарича КОЛЯНОВ ВАЛ или МОТОВИЛКОВ МЕХАНИЗЪМ.

В посочения твой пост:

Там, където имаш надпис "ВЕРИГА", вече имаш такова превръщане на въртящия момент - линейно и постоянно. Няма значение колко дълъг ще е оттам - нататък пътят на механичния привод...колкото по-къс, толкова по-малко загуби.

Въпреки, че съм скептичен относно тази идея, един съвет - за да не влияе гравитацията в + и - при въртенето, придавайки му импулсна неравномерност, направи тежестта с маховика да се върти в хоризонтална равнина (вертикална ос).


« Последна редакция: Април 15, 2015, 01:36:37 am от atos »

Неактивен miromad

  • Специалист
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 497
Радико го е обяснил точно, но точно там е въпроса - "Как да преобразувам двупосочното възвратно-постъпателно движение в еднопосочно въртеливо, като се оползотворяват и двата хода?". Обяснение със скица ще е най-добре.
С мотовилков механизъм няма да се получи според мен.
Лявата страна на скицата вече е ясна /и наистина ще е по-добре маховика да се върти в хоризонтална равнина/, но това преобразуване ми трябва за дясната страна /там, където пише "тук се монтира възвратно-постъпателен механизъм", демек мотовилков механизъм/. Но мисля, че не трябва да е мотовилков механизъм, нещо друго /зъбни колела, еднопосочни съединители/, защото движението от дясната страна на лоста трябва да бъде равномерно и с малки отклонения нагоре-надолу /например един-два зъба на зъбното колело нагоре и надолу/. За такива малки граници мисля, че мотовилковия механизъм е непригоден.
Идеята ми е, че при високи обороти масата на тежестта ще се увеличи и това ще създаде голяма сила от дясната страна на лоста /също така мисля, че при високи обороти отклонението от дясната страна на лоста няма да е в широки граници, но на практика не знам как е/ и тази сила може да се оползотвори най-добре със зъбни колела /мултипликатор/.

Неактивен Аtos

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 4 290
  • Мисля, следователно...мисля!
miromad, или аз изобщо не те разбирам, или твоите познания и усещания по механика са под минимума, необходим за направата на един прост полиспаст...нищо лично!

Защо смяташ, че няма да се получи с мотовилков механизъм? Там се оползотворяват и двата хода, въртейки колелото!
А големината на хода си го определяш от разстоянието между центъра на колелото и точката, в която си захванал маховика:



Това, което истински ме озадачава е - каква е причината за трансформация на въртящи и възвратно-постъпателни моменти от един в друг, после-обратно?
Механичните предавки с твърда връзка са АБСОЛЮТНИЯТ вариант на чистото математическо моделиране, там законът на лоста е ЦАРЯТ!
И всяка последваща трансформация на каквато и да е предавка води до увеличаване на загубите!

П.П. Имаш твърди връзки! Оборотите НЕ ВЛИЯЯТ на диапазона на отклонение!!!
Отклонението е фиксирано от разстоянията на връзките, то е ПОСТОЯННО!
Все едно като се движиш по-бързо с колата си, тя да се удължава или свива...или като подадеш "газ", да си променят размерите мотовилките в коляновия вал...?


Неактивен nizo

  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 751
  • Thoughts become things!
miromad, при стирлингите често се ползва маховик с колянов вал:




Даже винаги/А/
« Последна редакция: Април 15, 2015, 06:26:36 pm от atos »

Неактивен miromad

  • Специалист
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 497
atos, движението нагоре-надолу от дясната страна на лоста трябва да е в рамките на няколко милиметра и поради тази причина смятам, че мотовилковият механизъм няма да се справи със задачата, защото трябва да е много малък и тънък /няма да издържи на натоварването/. Знам, че големината на хода се наглася по този начин, но дали ще е удачно да се използва мотовилков механизъм при движение, което е в рамките на няколко милиметра. Тогава с каква големина би бил центъра, на който се закрепва маховика? И от там нататък да се смята закрепването на мотовилката за колелото.
А целта ми е когато от лявата страна тежестта се развърти до определени обороти, от дясната страна да се включи оползотворяването на изработената енергия, НО две са условията, които трябва да се спазят:
1. движението трябва да е в рамките на няколко милиметра нагоре-надолу
2. движението на лоста от дясната страна в посока нагоре-надолу да е строго ограничено /да е в определени граници/, защото иначе ще се получи дебаланс /поне аз имам усещането, че така ще се получи/. Но ограничителя трябва да е или пружини, или нещо друго, но меко, защото ако лоста отдясно се удря в ограничителите отгоре и отдолу, това също би довело до дебаланс отляво /пак по моето мнение/.
Затова си мислех да го направя със зъбни колела и еднопосочни съединители, но също така искам да чуя и вашите мнения.
Надявам се вече да е по-ясно за какво иде реч.
ПП: Да, когато има твърди връзки оборотите не влияят на отклонението, но въпроса е как би се държала една такава система, ако от дясната страна няма твърди връзки, а е свободно движението? Тогава какво би било отклонението при ниски обороти и какво би било при високи? Дали ще има разлика в отклонението?
Може ли някой да симулира този процес /с и без твърди връзки от дясната страна/?

Неактивен Аtos

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 4 290
  • Мисля, следователно...мисля!
Как от едната страна да има твърди връзки, а от другата да няма?
С ластици ли?
Няма как да стане подобна постановка...и не, не е по-ясно, повярвай ми!
Може да се направи колянов вал с екцентрично разминаване десети от милиметъра даже!

Нека започнем отначало, искаш ли?
Откъде го "вадиш" това отклонение в милиметри?
Откъде разбра за "двете условия", които трябва да се спазят, как ги определи?
Само не казвай пак "мое усещане", защото то досега е погрешно.

scar

  • Гост
В твоя вариант, единственото за което се сещам, дето ще върши работа е две бутала с по 2 еднопосочни клапана, едно отгоре и едно отдолу и пълни с течност. Ако ползваш еднопосочни съединители няма да стане, понеже имат малко луфт докато зацепят, а ти имаш милиметри ход.

Неактивен miromad

  • Специалист
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 497
Откъде го "вадиш" това отклонение в милиметри?
Откъде разбра за "двете условия", които трябва да се спазят, как ги определи?
И двете условия са по "моето усещане". Просто така го чувствам.
Ако приемем, че отклонението е в сантиметри, не мислиш ли, че от лявата страна няма да се получи голямо лашкане, което да дестабилизира системата?
Ако движението на лоста от дясната страна не е в определени граници /движенията нагоре и надолу да са равни/, то няма ли пак да се получи голямо лашкане и дестабилизиране на системата? А и ако движението не е равномерно, то мотовилковият механизъм няма да си изпълнява задачата да преобразува двупосочно в еднопосочно движение /при него нали трябва да е равномерно движението, т.е. еднакъв ход напред, еднакъв - назад/.
И другото условие е да е нещо, което е лесно изпълнимо /да не трябва да се поръчат определени части при стругар и тем подобни/.

Неактивен pathfinder

  • Наблюдаващ
  • Публикации: 30
miromad, от обяснението ти не можах да разбера лявата страна ли ще задвижва дясната или обратно?
Цитат
А целта ми е когато от лявата страна тежестта се развърти до определени обороти, от дясната страна да се включи оползотворяването на изработената енергия
така както си го написал, го тълкувам, че лявата страна ще задвижва дясната.
Принципно ти предлагам следното решение. Между мотовилковия механизъм с маховика от ляво и лоста от дясно да се постави кобилица с дълго рамо от лявата страна и късо рамо от към дясната страна. Връзката между мотовилката и дългото рамо на кобилицата ще е твърда, а между късото рамо и лоста ще е свободна. При възвратно постъпателното движение на кобилицата, когато тя натиска лоста, ще го придвижва в посока напред, а обратния ход ще се осъществява от натискова пружина, която ще връща лоста в изходно положение. При правилно оразмеряване на кобилицата (дълго рамо - неподвижна опора - късо рамо) ще можеш спокойно дългия ход на лявата страна да сведеш до желаните от теб няколко милиметра от дясната страна. Този начин се ползва в газо разпределителния  механизъм на много стари типове двигатели с вътрешно горене с долно разположение на газо разпределителния вал. По мое мнение можеш да ползваш твърда връзка и от дясната страна. И все пак не ми е ясен замисъла на системата.
Така предложената схема е двупосочна. Няма значение лявата страна ли ще задвижва дясната или обратно.
Успех в начинанието и дано съм бил полезен!

Неактивен Аtos

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 4 290
  • Мисля, следователно...мисля!
miromad, при механиката, за да се довериш на "усещане" трябва да имаш много...ама МНОГО опит и практика!
pathfinder ти предложи вариант с плаваща кобилица, което е изпълнимо, само че в такъв привод се губи повече енергия, а твоята идея явно не е такава?
Моят съвет е - изчисли векторните сили и въртящите моменти математически и после се подлагай на "усещания".
Механиката е точна наука, поне с познатите ни материали и в обичайните за нас обороти.