Mazeto.NET - форум за свободна енергия
Справочници, схемотехника, теория => Практически опит => Темата е започната от: mzk в Юни 01, 2013, 08:40:58 am
-
Заглавието е ясно - търси се някой, който да е правил зъбни колела с някоя CAD програма, така че да се дадат параметрите и да се пусне поръчката на лазерно рязане. Необходими са за проект от форума.
-
От какъв материал трябва да са колелата? Аз работя с фирма "10*" за лазерно; водно и пясъчно рязане. Намира се на задния вход на ПЖИ-то в Слатина, там те си правят програмите по твое задание, а за стоманени и гетинаксови колела ползвам услугите на друга фирма, коятисе намира точно преди "Интерметал". Там правих и колелото за Майстора.
-
Добрите решения за материал са полиамид, алуминий и текстолит, в краен случай - стомана.
-
Здравей Пламене! Оказва се, че на лазерно (или друго) рязане ще е най-изгодна изработката на малки зъбчатки (имам образец), защото във фирма Обликос, занимаваща се с технически пластмаси ми обявиха "приятна" цена.
По твоите места таксуват ли допълнително за изработката на колелото? На пръв прочит тия програми имат няколко входни параметъра и изкарват каквото е необходимо. Ако го правят за малко пари - чудесно, ако не - ще ги направим ние на каквито им трябват файлове и ще плащаме за изрязване на линеен метър. Лазерно можем да намерим и на други места, където цената ще подлежи на договаряне.
-
Добро утро!!! 10* не таксуват програмирането. Носиш прототипа, задаваш параметрите и ти таксуват рязането. Другите работят със зъбонарезни машини. На "Майстора" в дружината има колега, който обеща подкрепа за изработката на полимерни 3D детайли, ама забравих кой беше.
-
Издирва се колегата fade :)
-
Ето го колегата fade видях темата, но понеже не са дадени никакви по конкретни данни реших да не взимам участие.
Лазерното рязане на зъбни колела с еволвентен профил е доста компоромисно решение според мен, ще кажа и защо!
Повърхнината на среза е наклонена около 0.5-1 градус. Колкото е по-дебел материала толкова повече този наклон е по изразен. Този "ефект" може до известна степен да се компенсира, ако при сдружаването зъбните колела се сложат така, че ъгълът на едното да компенсира с ъгъла на другото т.е. посоката на рязането да е срещуположна.
Друг недостатък също е и класа на грапавост който е доста нисък. Ако се търси безшумност на работа този факт може да се окаже много сериозен проблем.
Ако предавката е само кинематична може и да мине, но ако е силова, заради гореспоменатата грапавост ще се износят много бързо контактните повърхности и хлабините ще се увеличат.
За някаква консултация ще имам нужда от повечко подробности лично аз нямам на разположение лазер, но примерно мога да съдействам за един "Трумпф" койте е може би един от най-добрите в Б-я в момента.
Мога също така да препоръчам да попитате за цена във фирма АРКО в Русе (http://www.arco-ruse.bg/about.html), работят бързо, на прилични цени и ще имате истински резултат в края, също така работят и с куриери.
-
Колелата са за един от двигателите на Майстора, мога да ти го пратя или да го снимам с шублера? Мисля, че се търси временно решение в случая.
-
Най- доброто и сравнително евтино решение е да се използва нишкова ерозийна машина. По този начин се изработваха зъбни колела в МК ВМЗ. Предполагам, че все е останал някой, който да знае как да ги изработи.
-
Колега Vetap средната скороста на подаване на нишкова ерозия в зависимост от режима е 0.5 mm/min! Един машино час на нишкова ерозия струва не по малко от 20 лв. Предполагам, че можете да си сметнете колко ще ви струва 1 метър!
Само за сравнение, на лазер цената на метър е около 1.10 - 2 лв в зависимост от материала и дебелината!
-
Колелата са за един от двигателите на Майстора, мога да ти го пратя или да го снимам с шублера? Мисля, че се търси временно решение в случая.
Добре де те не направиха ли там някакво колело?
Снимането с шублер може и да не е достатъчно, едно зъбно колело има модул и разни други параметри като отместване на контура и т.н. Колелото трябва да се разшифрова особенно ако ще се изработва неговият "партньор" от двойката!
-
Онова колело е вече направено и се вгражда в момента. Става въпрос за друг проект. При мен имам същия образец, като този у MZK. Мога да го дам и него за мерене и сравняване. Нещо прозрачно-зелено е, има и черни - непрозрачни, лети във форма, прилича на плексиглас, но не е.
-
Ако трябва да се направи същото колело защо не го отлееш в парафин от епоксидна смола АП 2
-
Майсторе изплюй камъчето!!! Давай вътрешен и външен диаметър, както и брой зъби и да ги направим. Номера с парафина за малко няма да стане, ако наклона е голям. Пускай параметрите в ефир и да видим кой с какво ще помогне.
-
Пламгаз е прав.
Отделно, че може да се окаже, че някъде има готово подходящо изделие, примерно двойка зъбни колела от някаква машина.
-
Това са наличните зъбни колела. С тях се прави ангренажна връзка на четири или пет оси - една централна и 3 или 4 планетни.
Отделното зъбно колело - 1-ва снимка - има 65 зъба - прави зъби - не са наклонени.
Външно фи - 67 мм
Вътрешно фи - 63 мм
Разликата от 4 мм делим на две и получаваме височина на зъбите = 2 мм
По тези данни, ако може да се извади модул, ТРЯБВА ДА СЕ НАПРАВИ голямо зъбно колело - с двойно по-голям диаметър = 134 мм външен и 130 мм вътрешен - с височина на зъбите 2 мм, и БРОЙ НА ЗЪБИТЕ = 130
Това голямо зъбно колело застава в средата - на централната ос, а 3 или 4 от малките - сдружени с него - застават на планетните оси.
Идеята е да се осъществи разлика във скоростите на въртене на централна спрямо планетни оси в отношение ТОЧНО 1/2 - едно към две!
Сниманото сдружаване на снимка 5 - не върши работа, защото централното з. колело има само 95 зъба и не се осъществява нужното отношение.
Сниманото сдружаване на сн. 6 е само идея, да се покаже разположение на 90 градуса на планетните з.колела.
...
Давайте идеи, ЕВЕНТУАЛНО, как и от какво можем да си направим сами отливка на голямото (централното, слънчево) зъбно колело с точно 130 зъба.
Бих ги отлял и от епоксидна или полиестерна смола, но нямам идея как да направя калъп за по-голямо з.колело. Това - с парафин, евентуално гипс, или дори маджун (или пластелин) е добра идея, но не знам как да сметна съответни диаметри на "калъпа", за да "отбележа" с притискане отвън със самото налично з.колело зъбите му.
Маджуна е мек и ще се размърда. Пластелинът също. С парафин не съм правил нищо. Гипса е само за окончателна форма на калъпа.
Материалът на наличните е нещо като полипропилен (найлон) и плексиглас едновременно.
Физически натиск върху зъбните колела не се оказва НИКАКЪВ.
-
Майсторе това със снимките е нещо като по-добро обяснение и мисля, че ще има напредък и развитие на темата.
И така, правя ти предложение за 4 еднакви зъбни колела с диаметър 90 мм. Направи преценка дали ще стане работата с тях. От тебе се иска само да намериш някой да ти изработи голямото зъбно колело със същия модул по определено предавателно съотношение точно колкото ти трябва. Прилагам снимки за информация. Направи преценка стават ли, и ако да търси ме на лична или на Skype за повече информация.
-
Ida, тези з.колела, които предлагаш имат пропорционално много големи зъби спрямо диаметъра и няма да вършат работа. Още повече - това, което предлагаш - да търся кой да изработи голямото - е точно "гвоздея" на цялата тема тук.
-
Този шестогранен отвор задължителен ли е за колелата, и ако не е пиши какъв е диаметъра на отвора за малките и голямото колело. Ще опитам да направя и петте зъбни колела със ситни зъби и предавателно отношение 2/1. Много трудно се намира фреза с толкова малък модул и обикновено са за еволвентен профил.
Другото е, че може да не са със същия диаметър, а малко по-големи с 2/1 предавка.
-
Идеята беше да се оползотворят наличните (14 бр.) малки зъбни колела. И с тях да се направят 3-4 ангренажа, за различни варианти на компоновка, но всичките с едни и същи по размер централни (слънчеви) зъбни колела с фи 134мм.
Наличните з.колела са излети (под налягане) в съответни калъпи, но са със стандартен модул, защото имам и други разни з.колелета, с които съвпадат - като това от петата снимка по-горе, което е с 95 зъба, но същия модул, и е от нещо като бакелит.
Ако се започва рязане на нови комплекти (3+1 или 4+1) з.колела - и то вече с различен от наличния - модул на зъбите - тези които са в наличност отпадат и така ще си седят, а ние все пак търсим по-евтиния вариант - нарязваме само три-четири слънчеви з.колела и оползотворяваме наличните 14.
АКО, се прави по наличния модул, изпращам по пощата съответно з.колелце, АКО, се намери фреза каквато казваш. Наличният малък модул на зъбите е ценен с това, че при тази си големина може да се направи впоследствие съответната настройка на ангренажа. При големи (не-пропорционално на фи) зъби, настройката отива "едно към гьотора". Най-финна настройка става с възможно най-малък модул на зъбите (съобразен отново с фи на з.колело).
Вътрешният отвор - за оста - може да е с фи 12мм, без да е шестогран.- обикновен цилиндричен отвор, НО, на дисковете на з.колела трябва да се предвиди съответен фланец за закрепване към оста, изведен поне на 10-15 мм от основата си, за да му се пробие страничен отвор, да се нареже резба и да може да се затяга към оста (на която ще има вдлъбване, за да не изпуска стоп-винта).
Ако не може да се намери евтин или дори безплатен вариант - да се намерят, или изрежат (от текстолит или някаква подобна подходяща материя), или отлеят (от някаква пластмаса) съответните 2-3 слънчеви з.колела - просто забравете.
Тогава ще търсим друго решение!
-
Имаш ли представа от какво са колелата? Машина, играчка - може да ги има като резервни часи за нещо.
И аз търся от принтер БУЛТЕКС 136 колони.
-
От работилницата на баща ми са - в насипно състояние. Той 20 години ремонтираше шевни машини и предачни станове. Вероятно са от такива машини.
-
С две думи Майсторе- искаш зъбно колело с 2 пъти повече зъби и същия модул? Изпрати ми едно от твойте и ми кажи какъв да е диаметъра на оста. Другото сме го проигравали вече ( ще черпиш чай). Устройва ли те полиамидно или държиш на специален материал?
-
Здравей Плам!
Относно материала - никакви претенции нямам. Ако ставаше и от дърво, щях да съм почнал да го дялам :) :) :)
Колелце съм дал на MZK (и Getca) като бяха при мене. Трябва да се видите и да го вземеш от тях.
Няма смисъл да пращам второ търкалце на София.
Иначе стандарта ми е елементарен - 12 мм ос, мини-фланец, външно фи 134 мм, височина 10-12 мм, 130 зъба.
В момента сглобявам вече оси, лагери и онези големите з.колела - дето ти ги прави.
...че "нема" време за губене!!! - иначе и тоя стругар дето накрая го намерих, и на него струга му е разбит и очите му недовиждат... каквото му давах да прави - всичко "бие" на ексцентър... абе мани!
Тия дни баща ми домъкна и един руски ел. самовар - 7 л. Чай от мента, джоджен, и маточина има на воля! Пресните още не съм брал, но и те са почти готови.
Поздрави!
-
Аз ти предложих да ги лееш, ако искаш да си отлееш същите колела не знаех, че искаш да правиш колело с различен брой зъби.
Сега приемаме, че колелото е без корекция, т.е. основният диаметър съвпада със средният диаметър на колелото Do= (63 + 67)/2=65mm от тук модула трябва да е m= Do/z=65/65=1
Материала на зъбното колело прилича много на стъклонапълнен полиамид. Този материал, доста често се използва именно за зъбни колелета тъй като не свива при леене и е много износо-устойчив. Полиамида се познава много лесно като го запалиш (примерно остъргваш стружка) и миризмата на дима е на изгоряла кост или коса. Тази миризма не може да се сбърка тя е много специфична.
-
Честита Нова Година!. Желая успехи на всички в този форум.
Ако проблема не е решен все още - имам ЦНЦ и мога да изрежа нужните колела, стига да не са миниатюрни. Дайте векторни чертежи. Ще го направя като подарък към форума.
-
Можеш да си отлееш. Можеш да използваш ел магнитна индукция като използваш подобно на намотките на бързовар медно устройство по което пускаш ток. Так няма да замърсиш и природата.пробвай над формата за изливане направо.Формат може да е от огнеупорна пръст като нещото което ще отливаш може да го моделираш от восък ..парафин... стиропор.Да обвиеш формата в пръста, да оставиш малак отвор, през които да излееш разтопеният метал.
-
Случайно попаднах на един интересен сайт, където изработват зъбни колела от пластмаса по поръчка, както и доста други интересни инжинерни услуги.
Трябва да им изпратите старото зъбно колело или това, което е останало от него и те ще ви направят ново от ABS и ще ви върнат старото заедно с новите.Дано да съм бил полезен!
Сайт за Чертожни Услуги
http://drawing-service.eu/bg/1.3
-
Изработка на малки зъбни колела от пластмаса:
http://bobi-voikov.com/29.Zubni_kolela.html (http://bobi-voikov.com/29.Zubni_kolela.html)
-
За някои макети на постановки е чудесно решение!
А дали правят по чертежи?
-
Вероятно искат старото изделие за модел, за да му направят 3D сканиране/оцифровка за печатане с 3D принтер.
-
Вероятно искат старото изделие за модел, за да му направят 3D сканиране/оцифровка за печатане с 3D принтер.
Почти никой не ползва тази техника за производство на прецизни изделия. Дори и чертежи не се правят от сканирани екземпляри, освен ако не ги ползваш за подложка. А сканирането на изделие води до пренасяне на износването и деформациите върху готовото изделие. Да не говорим за все още малката разделителна способност на тези устройства - грешка от 0.5 - 1 мм ще направи едно такова зъбно колело неработоспособно.
Старото изделие може да се ползва за сваляне на размери, след което новото се проектира в съответния софтуер и се подава за изработка от принтера.
-
Някой може ли да ме насочи, откъде мога да намеря комплект зъбно колело с ориентировъчен вътрешен размер Ф25 и външен от Ф50 до Ф70 /ситна резба/ с червячна ос или само червей, т.е. комплект на червячен редуктор?
Или може да стане и от някакъв отпадъчен двигател. Няма проблем да се поровя из боклуците за малко. Ще се дегизирам да не ме разпознаят. ;)
От двигател за чистачки не става, много е нежен, пластмасов и ще се износи бързо.
Приемам дарения! ;)
Нужен ми е за направа на серво-мотор. Червячния механизъм е по-безшумен.
Не знам дали има да се продават някъде стандартни комплекти или да търся някаква фирма, която произвежда по поръчка.
-
Предполагам тука ще ти бъде удобно:
http://www.radina-m.com/bg/worm-gears.html (http://www.radina-m.com/bg/worm-gears.html)
-
А някой има ли представа сервоусилвателите на волана - електрическите как са направени. Дали не мога да ползвам механизъм от там? Нямам представа как е устроен...
-
Абсолютно идентичен е със предавката на волана спокойно можеш да им размениш местата. А и някой даже може би всички имат един планетарен редуктор като при стартерите. Мисля, че това би било перфектно решение за теб. Че и за една моя разработка тук за един приятел. Благодаря за идеята. Много ми помогна с нея.
-
Радико, нещо не те разбрах, бъди по-ясен. Кое е абсолютно идентично и какви места да разменя? Планетарен редуктор не ми трябва, казах червячен. В стартерите има планетарен, но предавателното им число е много малко - 4 пъти. Червячния има редукция около 70 пъти, колкото е броят на зъбите на колелото.
-
Самата рейка на кормилото се явява нещо като червячен редуктор. Над него обаче в корпуса на електродвителя има допълнителен планетарен редуктор. Преди малко обаче погледнах не при всички е така. Тука ми попаднаха в полезрението едни рена едни тойоти при ко попито електродвигателя задвижва реиката през червячен редуктор. Примерно Тойота Ярис.
-
Нормално е двигателя да има планетарен редуктор, за да намали оборотите и увеличи въртящия момент. Аз също ще ползвам такъв двигател-редуктор, но готов. Въпросът е, че трябва да въртя големия двигател ротационно на + - 120 гр. Рейка не ми върши работа, а кръгло зъбно колело за червяк.
-
Мисля, че при теб би се получило добре със една шпилова лебедка задвижвана от двигателчето и двата края на въжето вързани за мотора на лодката и да го завъртат наляво надясно. Или пък да монтираш дсигателчето на рамата на големия мотор а двата края на въжето да са прикрепени към двата борда.
-
EDM electronics защо се отказваш от планетарен редуктор. С какво захранване разполагаш (право или променливо)и каква мощност гониш. Колко оборота в минута търсиш. Като се прибера ще потърся и ще ти дам предложение.
-
EDM electronics ето това имам предвид на него е и сайта. При мене работят без никакъв шум и са доста яки. С обръщане на напрежението се обръща посоката на въртене, а с намаляване на напрежението се регулира до някаква степен оборотите.