Валекс, ако ламбда сондата не е точна значи имаш повреда в колата и трябва да отидеш на сервиз. Точно същия резултат ще имаш, ако не ти работи температурния датчик за входящия въздух.
Разберете го най-накрая - за да оптимизираш горенето ти трябват много данни и всяка една от тях е важна. Да, ламбда сондата е може би най-важната, защото тя е "последната инсталция" която казва дали горенето е било добро или лошо. Но без датчик за темп на входящия въздух просто не може да се улучи точната клетка в таблицата, когато мотора трябва да работи по таблица. Разликата в плътността на въздуха между темп. 0 градуса и темп 30 градуса е над 10%. Това означава, че в един и също обем при двете температури ще имате 10% повече или по-малко кислород. Това е много, изключително много.
Кадуцея ако не ме беше баннал в неговия форум щях да му обяснявам доста неща за горенето, обаче там са се събрали един светила дет изобщо не щат да чуват мнение различно от тяхното. Обаче дано тук ме чуе и да си препише в някой тефтер това дет ще му кажа:
НЕ МОЖЕШ да обедняваш сместа без това да ти се отрази на екологията. Не случайно новите коли те изхвърлят по таблица, когато обедниш сместа. За тях това е сигнал, че ламбда сондата не работи. Нормалния сигнал на лабда сондата е такъв:
Това е така, защото компа на колата постоянно си играе с времената на дюзите. Няма стабилно състояние в което сместа е идеална. Равновесието е нестабилно, и компа балансира като акробат на въже - постоянно залитайки леко наляво-надясно, но стремейки се да стои винаги в равновесие.
Самата ламбда сонда не е измерителен прибор. Тя е като реле, като пресостат или термостат. Тя показва дали има или няма кислород в изгорелите газове, но НЕ И КОЛКО Е ТОЙ! НЕВЪЗМОЖНО е да задържиш смесообразуването така, че ламбда сондата да показва 0.5 волта. Или да се колебае от 0.4 до 0.6. При нормална работа на двигателя сместа постоянно се коригира и в изгорелите газове ту има кислород, ту няма. Липсата на кислород е сигнал времето на бензиновите дюзи да се намали, наличието на кислород - да се увеличи. И това е един постоянен процес, затова и графиката на ламбда сондата е такава.
Какво става когато има излишък на гориво? Ами ... имате преразход на гориво. В изгорелите газове има неизгорели въглеводороди, както и има частично изгорели въглероди, т.е. имате СО (въглероден окис) - нещо за което еколозите се сърдят.
Какво става когато имате излишък на въздух? Ще кажете "няма нищо лошо"... ма не е точно така. Първото което е че КПД на двигателя пада - във цилиндрите влиза един въздух, който не е нужен - той само влиза и след това излиза. Демек ако имате мотор 2 литра в който вкарвате 10% излишен въздух, все едно имате мотор 1.8 литра. Дори и по-лошо, защото харчите енергия да греете тоя излишен въздух.
Това не е най-голямата беля. Когато въздуха попадне в горивната камера и при запалването температурата се вдигне до 1000 градуса а налягането гони 100 бара, кислорода става много-много агресивен. И понеже няма излишен въглерод, с който да се "съешва", а той е "възбуден", то той атакува по-слабо активните вещества. Едно от тях е азота, който е 80% от въздуха. Получават се азотни окиси - нещо, от което косите на еколозите се изправят, и те почват да пищят неконтролируемо. Киселинни дъждове, отравяне на почвите - това причинява азотния окис.
Затова двигателя не трябва да работи нито с богата, нито с бедна смес. Сместа трябва да е максимално близка до оптималната - за всяка въглеродна молекула от горивото да има 2 кислородни, с които да направи най-малко вредния въглероден двуокис (СО
2).
Да, можете да работите с богата смес. Тогава мотора има по-голяма тяга, скоростта на горене в цилиндрите е висока. Обаче колата харчи повече, а и и изхвърляте СО.
Да, можете да работите и с бедна смес. Тогава мощността на двигателя пада, понякога има проблем със запалването на сместа, но най-големия проблем е че изхвърляте големи количества изключително вреден азотен окис. Но пък икономисвате гориво.
П.С. Утре вероятно ще отида да регулирам един котел. Ако не забравя, ще ви снимам видео как се променят данните при увеличаване или намаляване на количеството кислород подавано в горелката, за да не говорим празни приказки.