valexзареждането става с импулсно зарядно у-во. Зарядното е на фирма БИЕЛТ - София. Има падаща х-ка, избор на зарядния ток и още др. екстри. Разработчика е инж. Петко Лазаров, мисля че има заявка за патент за това у-во. Много е добро, за 3 часа батериите са full.
Разбира се докато стигнем до него успешно изгорихме един автотрансформатор (латер)
, после използвахме електрожена на
elektros, после поръчахме тороидален траф + Грец, сега сме на етап БИЕЛТ.
Акумулаторите. Сагата с тях още не е приключила. Започнахме с батерии на МОНБАТ - Монтана. Според производителя, батериите са полутягови, сухи (гелови), капацитет 170 Ач.
Впоследствие се оказа, че те не са тягови, а са за UPS. 170 Ач е капацитета при разряден ток 40 - 50 А. При разряден ток 150 - 200 А, само Бог и врачки знаят какъв е
Първият акумулатор дефектира на 80-ия цикъл. Вторият на 120-ия. Останалите 4 засега се държат, но ние ги сменихма със SUNLIGHT. С днешна дата имаме 3 бр. батерии на МОНБАТ и 4 бр, на SUNLIGHT. Двата вида имат почти еднакви х-тики. Мисля че SUNLIGHT са по-добри. Имаме към 250 цикъла заряд-разряд.
Трудно е да се каже колко е паднал капацитета в експлоатационни условия, за това трябва лаборатория. Ние не сме правили такова измерване.
Моето мнение е, че с оловни батерии може да се достигне най-много 50 км. пробег, при добро съчетание на купе, двигател и батерии. Едва ли сме го постигнали в ЕЛПУНТО.
Както казва
elektros, 100 км. пробег се достига с литиеви батерии. Сметката е проста, пакет батерии от 10 кВтчаса, дават 50-60 км. 20 кВтчаса ще дадат със сигурност над 100 км. пробег.