Автор Тема: Малко помощ за ННО в двигателя.  (Прочетена 22056 пъти)

kokala

  • Гост
Малко помощ за ННО в двигателя.
« -: Ноември 20, 2010, 11:01:37 am »
Здравейте колеги!
В момента приключих с сглабянето на една суха клетка , бях я почнал преди година , но явно сега и е било писано.
След измерването резултата е14волта, 5.2А ,1литър за 1 минута.Доволен съм от резултата. Вече е под капака на колата, но има малко проблеми със съда с електорлита(ползвам го и за бъблър)- не мога да му намеря място :)
Да попитам някой с опит , закачал ли си е колата на компютър да следи показанията на лабда сондата с/без браунов газ към мотора? Питъм , защото от всичко изчетено до момента някък не ми се вярва ,че това мизерно количество газ (1/3000) ще промени показанията, при положение, че ще е изгорял даже. Има ли смисъл да си играя да лъжа компютъра , защото мое лично мнение е , че при всяко лъгане просто обедняваме колата , като си представяме имагинерно, че лабда сондата си е променила показанията и компа е обогатил сместа(а всъщност той не е)?
Искам и да попитам за някъква схема или устройство за ограничаване на тока, да не подминава 5-6А?
Също така ако може едно реалистично мнение към какъв ефект от към разход да сестремя? Колата е 1.6 90 коня ситроен саксо.

Благодаря предварително!

 

vitan

  • Гост
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #1 -: Ноември 20, 2010, 11:42:51 am »
Здравей,

Аз ще те насоча към според мен по-важните проблеми.
-   Имаш ли автоматична система за доливане на дестилирана вода?
-   Ако използваш електролита И за бълбучник, то ще имаш изпарение от електролит (вероятно натриева основа) към двигателя, от което ИЗОБЩО не се наемам да ти кажа какви могат да са последиците! Масла, уплътнения, т’ва-он’ва – не всичко държи на силни основи…

kokala

  • Гост
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #2 -: Ноември 20, 2010, 07:22:13 pm »
Въпроса с доливането не ме притеснява, а за бъблара в момента правя такъв с 2 отделения (каскадно), така че го смятъм за решен проблема.
Одеве се появи още един проблем при 5 ампера консумация 10 амперовия бушон гореше на момента, а 15амперовия за 20 мин. Определено ми трябва устройство за ограничаване на тока , за да мога да си сложа без притеснение по голям бушон.

Колеги помагайте де , моля ви !

Неактивен EDM electronics

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 5 005
  • Z - Оркестър Вагнер
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #3 -: Ноември 20, 2010, 08:04:54 pm »
Колега КОКАЛ  :D, бих те посъветвал следното,

Има много начини да регулираш тока:

а) Първобитно с реостат, така ще имаш и ел. печка в купето.
б) Добавяш още една или две клетки последователно и местиш захранващия кабел, докато намериш приемлив за тебе ток.
в) ШИМ захранване (най-добре), така ще можеш плавно да регулираш тока с потенциометър.

От всичи тези само първото (а) се продава, другото трябва да си го измайсториш  :)

Seeker

  • Гост
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #4 -: Ноември 20, 2010, 11:08:54 pm »
....Одеве се появи още един проблем при 5 ампера консумация 10 амперовия бушон гореше на момента, а 15амперовия за 20 мин......
Със сигурност консумацията не е 5А, щом горят предпазителите. Ако сложиш ограничител на тока, напрежението върху клетката ще падне. Може би трябва да намалиш концентрацията на основата , за да се вдигне вътрешното съпротивление на клетката и така да намалиш тока.
По отношение на ламбдасондата - не я пипай. Ти вкарваш допълнително кислород+гориво(водород), с което не променяш основното съотношение на гориво-въздушната смес.
« Последна редакция: Ноември 20, 2010, 11:14:58 pm от Seeker »

Неактивен mzk

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 622
  • Пол: Мъж
  • http://analogov.com
    • analogov.com
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #5 -: Ноември 20, 2010, 11:47:53 pm »
Здрасти Кокал,

За съжаления хляб в тази работа няма. Работата за изработване на качествена клетка е прекалено много. Това занимание може да има само научна стойност (никак не е малко). Произведеното количество газ от електролизер е мизерно.

Направих ревизия на калкулатора си и се оказа, че съм изчислявал погрешно фарадеевата ефективност. Тук има и други теоретични проблеми, които са пропуснати с годините, и представляват интерес за точното измерване ефективността на клетката. Тях сега няма да коментирам.

По твоя въпрос - пиши какъв тип точно е клетката. Ако е серийна клетка, най-добре регулирай тока чрез напрежението. Винаги помни за границата от 2 волта (грубо) за клетка. Ако искаш да протича по-малък ток, намали напрежението. Това в нормални условия може да се направи с автотрансформатор (още един източник на загуби) - в гараж или където с работи. За регулиране на напрежението на клетката в автомобил, ще трябва да се изкажат колегите. В момента ми се губи просто решение.

Не знам с какви условия разполагаш за опитите. Може би няма да е зле да провериш темите за реактора на Пантон. Прегледай и темите за синтез на горивата.

kokala

  • Гост
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #6 -: Ноември 21, 2010, 10:22:14 am »
Клетката е суха от ламели неръждаема стомана с О рингове между тях http://www.youtube.com/watch?v=6Q4H9C8N2LY подобна на тази.
Като е захранена +NNNN-NNNN+NNNN-NNNN+ , явно номера с тока няма да мине като чета постовите ви. Не мога и да променям концентрацията защото това е необходимата за да работи както трябва . Относно тока, се притеснявам от загряването. Сега няма да загрява защото е студено времето проблем ще е лятото. Но има и вероятност да не загрява така или иначе от тези 60 вата за час не вярвам да остава много за да топли електолита :) . За 20 мин по принцип не загря изобщо.
Така и никой не ми подсказа какво да очаквам като ефект икономия или нищо. Все пак за това съм се захванал. Ако ли пък не може поне една печка да направя :) или да си правя бомбички за риболов :).
 Колега mzk идеята за пантон ще е следващата за реализиране , но няма да е за кола . Пиролизата наистина си струва заниманието , но мисля ,че да се ползва за отоплени или някой генерато е най-добре.
Надявам се да приключа следващата седмица с бъблара и да направя една 2 разходки  до София и да видя има ли хляб в тази работа или няма.
Моля да се включи някой колега с опит , някой който си кара с генератора под капака :)
Хубав уикенд на всички.

vitan

  • Гост
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #7 -: Ноември 21, 2010, 01:10:55 pm »
Гого55 навремето беше спретнал нещо подобно, но после обяви колата си за продан… Причини не спомена освен многото километри, но сега не се чува да се занимава с подобни неща.

Ефективност в горенето се вдига, като в пламъка се вкара плазма. Т.е. трябва браунов газ малко, но малко, защото той прави чиста имплозия, а не експлозия. Как се отразява това на двигателя не знам, а за моята малолитражка на газ изобщо не искам да знам :) Проблема със загряването е сериозен и може да докара много беля. Даже бум! Ако си купиш книгата на проф. Юл Браун за брауновия газ – там има няколко електроники, които вкарват браун газ-генератора в стабилен режим. Включително и температурен. И в бълбучника само вода!!! Това, което в книгата май е пропуснато е, че тази вода от време на време се сменя, защото се пълни с електролит от изпаренията!

ШИМ както каза колегата е решението. Имаш малко загуби, но брауновя газ със сигурност се ‘кефи на импулси :) Ти си. Схеми из Нета бол, но гледай да са за твоя ток и да не са над 1 kHz, защото ще дигнеш загуби. Тока ти е по-голям, а се иска майсторлък и вярно оразмеряване.
« Последна редакция: Ноември 21, 2010, 01:15:09 pm от vitan »

ilia_92

  • Гост
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #8 -: Ноември 21, 2010, 06:25:27 pm »
Малко размисли (без страсти) - ННО-то гори с много висока скорост - ще ти се получава по-добро изгаряне на бензина, защото на микроскопично ниво той влиза под формата на капки, а не идеална гориво-въздушна смес; Същия газ гори с висока температура - вдига се температурата на изгорелите газове, което води до разширяването им => по-добра работа, по-висока мощност.

Проблеми: Главата на двигателя, както казаха преди мен, е от алуминий, а в ННО-то ВИНАГИ има поне малко изпарение от електролита, което за отрицателно време ще ти скапе двигателя. Идеята ми е да сложиш филтър/арестор/мрежа или нещо подобно по пътя на газа - алуминиево готварско фолио навито в тръбичка, нарязано на лентички и всякакви такива комбинации (трябва да го патентовам  :P), което може да ти играе и ролята на арестор и да отстранява NaOH с цел да си запазиш двигателя. Проблема е че се отделя водород, което не е чак толкова зле.

За широчинно-импулсната модулация (ШИМ) - TL494 според мен ще ти свърши добра работа (за повече инфо виж схемата на http://www.datasheetcatalog.com) да не кажа идеална, ще имаш и обратна връзка, която по елементарен начин регулира ефективната стойност на накъсаното напрежение и от там - тока,  който ще трябва винаги да следиш, освена ако не измислиш някоя по-сериозна електроника. Ако искаш мога да ти пратя малко теория за ШИМ-а. Успех!!!

И НАЙ-ВАЖНОТО - да не забравиш да споделиш ;)

kokala

  • Гост
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #9 -: Ноември 21, 2010, 07:25:58 pm »
Благодаря много за инфото колеги , и за бързите отговори. Има  ли някоя готова платка или хоби кит за да ми свъши работа , че от бая време не съм се занимавал с чертаене на платки и сглабяне на купчинка елементи :) . Бълбучника ще се оправи и това ,че водата се сменя го знам , надявам се да се похваля за резултата скоро.
А за алуминиевото фолио сигурна ли е работата , понеже заради алуминиевия окис очаквам да не реагира на NaOH , но още утре ще бодна един лист в буркана с сода каустик и ще видя ефекта :).

vitan

  • Гост
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #10 -: Ноември 21, 2010, 07:37:23 pm »
Провери, но по памет ти казвам, че колегата е прав за алуминия и NaOH...

Хоби кит и да има, едва ли ще има силовата част. Най-добре за да е ефективно си го проектирай сам. Ако не можеш, някой да ти го проектира, защото готовото решение едва ли ще ти пасва както трябва за твоя случай. Т.е. дизайна е важен, както и защитите - от температура например. Дори проф. Юл Браун е "гърмял" доста, а ти май не се казваш така :)

ilia_92

  • Гост
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #11 -: Ноември 21, 2010, 08:34:04 pm »
Погледни схемата на 10-та страница от тук.
За алуминия - не ти пречи че е окислен. Пробвай да сложиш 1 листче станиол в чашка с основа да видиш резултата. Дори да пъхнеш алуминий в бъблъра- не си си решил проблема - първо че набързо ще се изпари и второ че няма да ти свърши особена работа - трябва ти ПЛОЩ, през която да минава газа. Това е просто идея, не знам дали е правилна или не - знай, че правиш всичко на твоя отговорност(да се застраховам). Извини ме че минах на Ти ако има проблем - обаждайте :)
Поздрави!

Неактивен fever_wits

  • Beginner
  • *
  • Публикации: 74
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #12 -: Ноември 21, 2010, 09:04:25 pm »
Момента на реакция с NaOH+Al може да се види тук http://www.youtube.com/watch?v=IKlnUW9GpbY .
От друга страна след малко ровене в нета попаднах на следното:

2Al(s) + 2NaOH + 6H2O → 2Na+ + 2[Al(OH)4]- + 3H2(g)

Al2O3 + 2 NaOH + 3 H2O --> 2 Na+ + 2 [Al(OH)4]-

От това което се вижда се отделя чист натрии и вода които почват на ново да комбинират. И докато не се изчерпи H2O и Al ще има реакция.
Това от една страна, от друга страна, самия цилиндър има маслен филм, самата глава няма маслено покритие. Времето за реакция на NaOH с двигателя е прекалено малко, а и не се знае след като се запали водорода какво става.

Така, че ме съмнява да влияе толкова много работата.
« Последна редакция: Ноември 21, 2010, 09:09:56 pm от fever_wits »

vitan

  • Гост
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #13 -: Ноември 21, 2010, 10:57:37 pm »
Времето за реакция на NaOH с двигателя е прекалено малко, а и не се знае след като се запали водорода какво става.
Малко време, но пък нон-стоп. Единственото спасение е да има трансмутация на нартий, което тук мноооо ме съмнява. Иначе пак стигаме в тая среда до натриева основа. Не забравяйте, че освен алуминий и останалата част не е проектирана да държи на силна основа...

Аз лично не бих рискувал (а и изобщо), ако няма як бълбучник и често да се сменя водата.

Неактивен mzk

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 622
  • Пол: Мъж
  • http://analogov.com
    • analogov.com
Re: Малко помощ за ННО в двигателя.
« Отговор #14 -: Ноември 21, 2010, 11:01:03 pm »
Ако ще използваш ШИМ, погледни за SG3525 (може да се намери още като KA3525). Много удобна и точна схемичка.

http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2007/09/3525.gif

Съветвам те да използваш само единия изход (11 или 14 крак), без диод, а директно мосфет или мосфет драйвър.

ПС: виж и последното мнение на предната страница, да не го пропуснеш. :)